BUNGA NAN INDAH

Friday 15 February 2013

MAJLIS REUNION PELAJAR-PELAJARKU



MAJLIS REUNION PELAJAR-PELAJARKU
Sebenarnya sudah lama saya menulis post ini. Sejak 11-2-2013 (Isnin) lagi. Tetapi saya tak dapat menyiarkannya kerana rangkaian internet saya terputus. Saya pengguna streamyx (bukan broadband). Kalau kabel terputus, maka streamyx juga terputus

Dengar ceritanya, kononnya kabel itu dicuri orang. Malaun betul dia. Dia ronda-ronda waktu petang kononnya mencari barangnya yang hilang. Tetapi pada waktu maghrib, dia mencuri kabel tersebut. Saya hanya perasan telefon rumah saya & rangkaian internet saya terputus selepas waktu isyak.
Pencuri kabel elektrik yang mati. Pencuri kabel TMnet pun begini kot?
Mati dalam keadaan mencuri?

Hidup mencuri macam itu tidak berkat. Bila tidak berkat, rezekinya akan menimbulkan banyak bala kepadanya. Dia bukan semakin rajin beribadat, bahkan semakin malas dan liat untuk beribadat. Dia bukan semakin rajin ke masjid, tetapi semakin benci dan meluat melihat keindahan dan kesuciannya.

Akhirnya, Tuhan benci melihat mukanya. Malaikat pun benci. Segala haiwan dan binatang pun benci. Segala pokok dan kayu-kayan pun benci. Ikan di laut pun benci. Tidak ada sesiapa yang suka kepadanya. Kalau ada pun, hanya manusia yang sejenis dan sebangsa sepertinya. Noktah.   

Tujuan sebenar saya membuat majlis ini ialah untuk menghimpunkan pelajar-pelajar saya sambil makan menjamu selera. Majlisnya santai sahaja dengan senda-gurau & ketawa-loka.

Seronok rasanya melihat pelajar-pelajar saya yang telah berjaya dalam perjalanan akedemik masing-masing. Dan saya juga seronok dapat bertemu mereka & bertanya khabar mereka.

Kemudian majlis ini juga dibuat sempena keputeraan Baginda Rasulullah SAW. Kiranya Majlis Maulidur Rasul untuk nabi yang kita semua sayangi. Saya suka mendendangkan selawat ini di mana sahaja. Tetapi paling mengesankan bila datangnya bulan Rabiul Awal.

Sangat kebetulan sekali ramai bekas pelajar saya yang cuti sempena Tahun Baru Cina ini. Mereka dapat datang & menyertai bersama majlis ini. Tetapi ada juga yang tak dapat datang kerana pelbagai hal.
 
Rombongan paling awal ialah Nor Hazwani (SPM 2004, bakal Inspektor Kesihatan, KSM), Noraini (SPM 2006, UiTM Machang) & Nor Rashidah (SPM 2008, Kolej Kejururawatan). Mereka itu 3 beradek yang kesemuanya adalah bekas pelajar saya di SMK Paloh. Mereka datang satu keluarga bersama ibu & ayah mereka.

Kak Wani (Norhazwani) SMK Paloh.
Keluarga ini sangat akrab dengan keluarga saya. Mereka selalu datang atau singgah di rumah saya dalam perjalanan ke Bukit Abal atau Bachok. Saya sendiri pun, kalau kebetulan ke Paloh, biasa singgah makan nasi di rumah mereka selain rumah Tok Imam Abdullah Paloh 2.



 

 
Persiapan nasi ayam, nasi dagang, bubur, keropok, buah-buahan, susunan pinggan mangkuk dan sebagainya memerlukan kerjasama yang cekap dan pantas. Keluarga ini sangat baik. Abang Lah (ayah budak-budak itu) & isterinya ibarat saudara terdekat kami. Budak-budak bertiga itu pula ibarat anak-anak kami. Alhamdulillah. Semuanya selesai dengan cepat dan teratur.

Sejurus kemudian datang pula Sani (Mohd Hasani Ismail, SPM 2007, Poly KB) yang banyak membantu saya dari segi teknikal & pengangkutan. Dia sekarang berkerja sebagai Penolong Pengurus Kedai 99 Ampang. Dia balik sekejap sahaja. Terima kasih alang. Saya cukup tahu hati budinya dan sangat kenal kebaikannya.

Sudin (Shamsuruddin Abdullah, SPM 2007, UPSI, Degree Matematik) meminta maaf banyak-banyak kerana tak dapat menyertai majlis reunion saya. Semalam, dia menghantar sms dari Perak menceritakan keadaan dirinya. Dia masih berkerja di sana. Kontraknya masih banyak. Dan tenaganya masih diperlukan. Ia masih berkerja di sana sementara menunggu semester berikutnya di UPSI.

Kemudian datang pula Abang Long  (Nasmanizan Nasir, Uitm Kulim) & rombongannya. Abang Long sekarang sudah berkerja di Kilang Sawit Ciku 2. Bersamanya ialah Baini (UMT, Degree Akuakultur), Ainul Farida (UMS, degree Matematik), Haza (UUM, Degree Multimedia)  dan Nurul Fatin (UUM, Degree Pertadbiran Perniagaan). Mereka semua sekelas & sama-sama mengambil SPM 2007.

Gambar lama..SMK Paloh. 5 Intan 2007. Kelihatan Hasani, Zaki, Hisyam J, Marihah, Anirah, Sanipah & Ain Ahmad
 Rombongan SMK Paloh berterusan datang. Saya terperasan kepada kehadiran Zaki (Mohd Zaki bin Abdul Ghani, KP SMK Paloh 2007, IPG Jitra),  Sanipah (Uitm Puncak Alam), Azrel (Poly Kulim, sekarang juruteknik di Pelabuhan Kelang) & Hisyam Jaafar (Poly Kulim). Terima kasih anak-anakku.

Di manakah Hafizuddin & Zaharif? Kedua-duanya tidak kelihatan tanpa saya mengetahui sebab-musababnya. Mungkin mereka ada hal yang tidak dapat dielakkan.

Ain (nama sebenarnya Ain Ahmad, SPM 2007, Kolej Kejururawatan) juga memohon maaf kepada saya kerana tak dapat datang. Demikian mesejnya kepada saya. Katanya, ada urusan keluarga. Saya faham maksudnya. Kalau dia tak datang, maka Nurul Haszira juga tak datang. Hmm.

Ain Ahmad & Nurul Haszira selalu datang ke rumah saya kalau mereka free. Kebetulan majlis mereka sama tarikhnya dengan majlis saya, maka mereka tak dapat datang seperti biasa. Tak apa. Insyaallah selepas ini, mereka dapat datang.

Nor Afzan menghantar sms dari Penang. Katanya dia berada di rumah kakaknya di sana kerana ada hal lebih penting. Mungkin dia sedang membuat persiapan terakhirnya untuk mengikuti kursus kejururawatan SPA8 yang dia dapat. Saya doakan semuanya berjalan lancar.

Qushwatul Hasanah awal-awal lagi memohon maaf kepada saya. Katanya dia terpaksa balik ke JB pada malam 9-2-2013. Maknanya, dia dah bertolak ke sana semalam (sehari sebelum majlis saya). Tak apalah. Saya faham situasinya.

Ihah (Marihah bt Mamat, SPM 2007, UUM, Degree Decision Sains) juga meminta maaf kerana tak dapat join majlis kali ini. Katanya, dia terpaksa berkerja walau pun seluruh Negara sedang bercuti tahun baru cina. Dia sedang menimba pengalaman pertamanya berkerja di sebuah hotel KL. Saat rakan-rakannya balik bercuti ke kampong, dia masih berada di sana.

Kemudian datang pula rombongan Shahrul (kami suka memanggilnya Pakcu) yang sudah tamat pengajiannya di Uitm Jengka. Termasuk bersamanya  Anuar (Uitm Jengka), Wan Adha (IPG Seremban?) & Khairul Anuar (UiTM Perak). Mereka ini satu grup SPM 2008. Terima kasih kerana sudi datang.

Myza (Rosmaiza Senain, SPM 2008, Kolej Kejururawatan) tak dapat datang. Dia dah minta maaf awal-awal pada saya. Saya tak boleh kata apa-apa padanya kerana hari ini adalah hari perkahwinan dia. Dia tak dapat datang ke rumah saya & begitulah sebaliknya. Kami sibok dengan cara  masing-masing.

Syemah (Hasyemah bt Malek, IPG Bangi) menghantar sms semalam memohon maaf kerana tak dapat datang. Katanya ada kenduri di rumah mak saudaranya. Sebelum ini dia beriya-iya nak datang. Kalau dia datang, tentu ceria rumah saya. Syemah ni jenis “happy go lucky”, suka ketawa dan selalu bergurau senda.

Kalau dia datang, dia tentu akan datang bersama Shahida (Nik Shahida Badriah, IPG Perlis) yang comel dan lawa macam dia. Cuma bezanya, Shahida itu kurang bercakap dan pendiam. Syemah pulak jenis “pot-pet” macam bertih goreng. Dia ini satu jenis (suka bercakap banyak) macam Nor Rashidah Abdullah yang akan jadi jururawat tu.   


Pukul 2.15 pm, rumah saya menjadi bertambah gamat dengan kehadiran para jemaah yang datang untuk solat hajat & berselawat. Jiran-jiran sekampung dan setaman datang memenuhi rumah.  Segalanya berjalan lancar. Cuacanya pun kering dan damai. Alhamdulillah.

Selepas sahaja majlis selawat, para muslimah (jemaah wanita surau saya) mulai berjejal datang. Inilah seronoknya tinggal di Kampung Banggol Petai. Hubungan saya dengan orang-orang kampong sangat dekat dan akrab.  

Saya baik dengan kaum bapa. Dan saya juga baik dengan kaum ibu. Mereka menganggap saya sebagai ahli keluarga mereka. Dan memang benarlah apa yang ditunjukki Tuhan. Saya tinggal di sini berdasarkan petunjuk Solat Istikharah saya. Syukur kepada Tuhan di atas semuanya.

Mohd Hasnizam bin Ahmad di atas pentas KP 2010
Kemudian datang pula rombongan pelajar saya dari SMKH2. Yang pertama datang ialah kelas 5 Sains 2010. Terima kasih kepada Mohd Hasnizam bin Ahmad (SPM 2010, KP SMKH2, sekarang mengikuti kursus Pembantu Kesihatan HA), Wan Farhatun Wahida (Wada) yang selalu tersenyum 24 jam, Azizah (sedang menunggu STPM seperti Wada), Amni Ruzlan (baru tamat matriks), Famiza Baseri (baru tamat matriks) & Basyirah (UiTM Machang).

Photo: love. they are the best. bestfriends ,3
5 Sains 2010..Wada, Azizah,.Afifah (TH), Datin Ira (TH).
Selepas itu datang pula rombongan kelas 5 Sains 2011. Hampir semua 7 orang pelajar lelaki datang. Diketuai oleh Asraff (KP SMKH2), Suhaimi Mohd Raklan, Safwan Bidin, Mohd Afnan Mat Razi, Mohd Zamer bin Zamri, Mohd Hafizam & Hafizzudin

Photo
Lynn & rakan-rakannya di bawah

Yang perempuan pula terdiri daripada 10 orang pelajar berikut, Farisha bt Kamaruzzaman, Lynn (Nor Azlin bt Azman), Ardilla (Ardilla Fatima bt Wahab), Fatin (Fatin Liana bt Ahmad), Lailatul Raihan, Fatin Hasnee, Linda (Norhaslinda Mohd Zami), Liyana bt Ghazali, Najwa bt Zamri & Siti Munirah.

Terima kasih kepada kesemua 17 orang pelajar SMK Paloh & 23 orang pelajar SMKH2 yang sudi hadir. Walau pun sebahagian besar mereka tidak dapat hadir, tetapi diharapkan reunion akan datang dapat menarik lebih ramai lagi.

Seronok dapat melihat wajah mereka dan mengetahui perkembangan hidup mereka. Setengah daripada mereka masih belajar manakala setengahnya pula sudah pun berkerja. Mudah-mudahan Tuhan memberkati hidup saya dan keluarga di samping hidup mereka semuanya. Amiin.          
Kaksu (Siti Rokiah bt Mat Hanapi, SPM 2009, Uni Nagoya) dengar khabarnya akan balik pada 13-2-2013. Kalau dia dapat hadir, tentu reunion ini menjadi lebih seronok dan kecoh, Saya ingin sangat mendengar banyak cerita tentang kehidupan di Jepun. Bagaimana cuacanya, kehidupannya, makanannya, pengajiannya dan sebagainya.


DI RUMAH. ISNIN. 11-2-2013.    10.10 PM

No comments:

Post a Comment