Wednesday, 30 May 2012

MANAKAH YANG LEBIH MENAKJUBKAN???

Kisah menakjubkan ini telah disampaikan oleh seorang ustaz. Dia berkata : "Pelaku kisah ini telah bercerita kepadaku"

"Suatu hari aku bersafar (bermusafir) dari Thoif menuju Riyadh bersama isteri dan anak-anakku. Akan tetapi di tengah jalan, keretaku telah rosak.

GAMBARAN ALAM BARZAH (1)



Harimau itu merenung tepat ke muka saya.  Matanya yang garang menjadikan saya takut & kecut. Mulutnya pulak ternganga menampakkan taring yang tajam meruncing untuk mengoyak tubuh saya. Kakinya pulak diangkat perlahan-lahan dengan kukunya yang tajam siap menerkam ke muka saya. Saya jadi bertambah takut & kecut. Matilah aku kali ini, demikian bisik hati saya akibat ketakutan yang bertimpa-timpa

Tuesday, 29 May 2012

MAKAM PARA NABI

Monday, 28 May 2012

INDEKS DAN LOG (1)


Lama benar rasanya saya tak menulis pasal Addmath dalam blog saya. Dalam cuti ni, saya bercadang nak menyiapkan beberapa tajuk yang agak sukar kepada pelajar. 

Kalau boleh saya nak fokus kepada tajuk Indeks dan Log, Pembezaan (differentation) dan Pengamiran (Intergration). Kalau ada masa lagi, saya nak siapkan beberapa tajuk lagi.

PERSAMAAN SERENTAK (SIMELTANOUES EQUATION)

Ada orang kata, tajuk ini mudah jah. Tetapi bagi saya, ia payah. Buktinya ramai pelajar tak boleh skor 5 markah dalam  Bahagian A (soalan No1), Kertas 2. So whats???. It is hard to score.  Ada 2 faktor yang menyumbang perkara tersebut.

Tuesday, 22 May 2012

JUMPA DOKTOR PAKAR

Anda kenal bulu jagung??? Ada orang panggil bulu ketiak jagung??? Kalau anda beli jagung yang muda, warna bulunya pucat kekuningan. Kalau anda beli yang tua, warna bulunya seakan-akan perang.

 
Anda tahu khasiatnya??? Saya sendiri pada awalnya tak tahu khasiatnya. Yang saya tahu, makan isinya sahaja. Kalau dibuat bubur, lagi best. Bubur jagung sedap giler.

Friday, 18 May 2012

SELAMAT HARI GURU 2012


Setiap 16 Mei, semua sekolah akan merayakan Sambutan Hari Guru di sekolah masing-masing. Guru-guru akan disambut dalam upacara khusus warna-warni (the colourful ceremony) yang takkan mereka terima pada hari-hari biasa.

Wednesday, 16 May 2012

SELAMAT HARI IBU DI PULAU LANGKAWI

 
Kalau anda tengok gambar sebelah, itu adalah "sky-bridge" yang berada di stesen kedua Pusat Kereta Kabel,  Gunung Mancincang, Langkawi.

Saat saya berjalan ke sana ke mari di atas pelantarnya bersama Cikgu Jamia, kepala lutut saya terasa lemah. Jantung saya pun berdegup-degup kencang. Takut juga

Sunday, 6 May 2012

SUARA SAPA TU?

 
Kisah ini berlaku pada 28 April 2012. Hari Sabtu. Pada hari tersebut,  saya terbangun seawal 4.22 pagi. Saya teringat tentang satu tugas yang belum langsai. Saya belum mewiridkan Ayatul Kursi 18X sebagaimana lazimnya.

Saturday, 5 May 2012

PENGHARAMAN DAGING BABI DARI SUDUT SAINS

 
Daging Babi secara fizikalnya sama sahaja seperti daging lembu, kerbau, kambing dan sebagainya. Kenapa daging ini diharamkan tuhan???

Soalan ini agak berat untuk dijawab. Ia memerlukan kajian & penyelidikan bertahun-tahun untuk mendapatkan jawapan yang memuaskan hati.

Akan tetapi, sebagai seorang Islam, jawapan mudahnya begini sahaja. KAMI BERIMAN KEPADA ALLAH. Kami patuh kepada semua suruhanNya. Dan kami akan meninggalkan semua laranganNya. Habis cerita. Noktah.

Tuesday, 1 May 2012

HADIAH UNTUK HARI PEKERJA [DIABETES MELITUS]

    
                                

Sempena Hari Pekerja 1 Mei 2012, saya suka memberikan anda satu hadiah yang istimewa.

Hadiah ini mungkin berguna untuk anda, untuk ibubapa anda, adek beradek anda, kaum kerabat anda atau teman taulan anda.

Saya bukan nak beri duit RM500 seorang. Saya mana ada duit banyak. Saya cuma nak beri nasihat dan panduan.

Setiap pekerja mestilah sihat. Kalau tak sihat, tentu daya produktiviti berkurang. Asyik cuti, asyik jumpa doktor dan  sebagainya.

Jangan jadi macam saya. Saya mempunyai banyak penyakit. Darah tinggi, kencing manis (diabetes) & jantung sekaligus. Kata orang, penyakit 3 beradek. Dulu, saya ada gout, tetapi semenjak saya berpantang, dia dah tak ada. Sekarang tinggal 3 jew.

Saya tak tahu status penyakit diabetes saya. Samada Diabetes Acute ( tahap 1) atau Diabetes Melitus (Tahap 2). Sepanjang saya berjumpa doktor pakar, bacaannya sekitar (7 - 9) Hg mm. Cuma ada jarang-jarang sekali, melebihi 10 Hg mm. Itu dah tinggi tu.

Saya hanya mengharapkan saya ni pengidap Diabetes Acute. Minta-mintalah selepas ini, semboh segera. Janganlah terkena Diabetes Melitus. Besar risikonya. Banyak bahayanya.




Anda tahu tak maksud Diabetes Melitus? Penyakit Diabetes Melitus atau yang umum sebut sebagai penyakit “Kencing Manis”, atau “Penyakit Gula Darah” sekarang ini sudah menjadi penyakit “sejuta umat”. Itu menunjukkan penyakit Diebetis Melitus itu sudah menjadi penyakit global yang sangat merbahaya.
.
Mengapa demikian? Hal ini banyak disebabkan oleh cara hidup zaman moden  atau modern life sytle yang terbiasa dengan pengambilan makanan segera (biasa juga disebut Fast Food, FF) seperti KFC, Mc Donald, Pepsi-cola, Cola-cola dan sebagainya.

Ia juga berkait rapat dengan  pengambilan bahan-bahan bergoreng, rmakanan berlemak, kurang  buah-buahan dan sayur-sayuran

Disamping itu, masyarakat umumnya menganggap bahwa penyakit kencing manis hanya diakibatkan oleh terlalu banyak makan atau minum yang relatif manis.

 Mereka juga beranggapan cara mencegah dan mengobatinya cukup dengan menahan diri (diet) mengambil bahan makanan yang  manis atau mengandung banyak karbohidrat seperti nasi, burger  dan sejenisnya.

Sebenarnya doktor menamakan penyakit Diabetes Melitus ini sebagai “Mother Of Deases”  atau "Ibu Segala Penyakit”

Mengapa dinamakan demikian?. Kerana bila seseorang sudah mengidap penyakit kencing manis, berarti darahnya sudah tercemar oleh gula yang menyebar keseluruh organ tubuh penting lainnya dan merosakkan organ tersebut…

Organ apakah yang mungkin rosak.?
[1] Otak…orang akan  menderita pikun/pelupa. Mereka mungkin akan nyanyuk sebelum waktunya.  

[2] Mata…orang akan menderita rabun mata sampai buta. 

[3] Ginjal... orang akan menderita kompilasi ginjal dan harus menjalani hemodialisis

[4] Alat kelamin.. untuk pria akan menderita impoten (gagal berfungsi)

Dan banyak yang lain lagi…

Benarkah pengobatannya hanya cukup dengan diet (menahan diri) minum dan makan yang manis manis atau yang bisa berubah menjadi glukosa dalam darah?…..Sepengetahuan saya,  jawabnya adalah tidak benar!!!

Diet tersebut hanya akan menjaga penyakit agar tidak semakin parah dan menunda kerosakan organ yang rosak


Sebenarnya apa yang harus dilakukan?. Yang harus dilakukan adalah ia harus mengobati organ PANKREASnya yang berfungsi menghasilkan hormon INSULIN  yang akan memproses metabolisme gula yang ada dalam darah menjadi energi atau tenaga.

Dalam maksud saintifiknya, glukosa diproses menjadi glukogen yang diperlukan untuk energi dalam aktiviti otot dan sebagainya.

Apakah obat Pangkreas?…banyak, tapi pilihlah yang bukan bahan kimia. Carilah yang organik…agar tidak menghasilkan limbah racun yang akan merusak hati dan ginjal…

Bahan-bahan herba yang sering digunakan untuk mengubati penyakit kencing manis seperti daun salam; ramuan rebusan daun jambu, kunyit putih dan rambut jagung  sebenarnya hanya memiliki efek mengurangi kadar gula dalam darah, tetapi tidak memperbaiki pankreasnya !!!

Untuk memperbaiki Pankreas, harus dilakukan usaha yang serius atau bersungguh-sungguh, yaitu disamping diet yang ketat terhadap makanan dan minuman  yang mengandung gula dan karbohidrat, juga harus mengamakan senaman (olah raga) rutin dibawah sinar matahari pagi antara jam 6 am -8 am, serta mengambil supelmen yang mengandung minyak omega 3 (minyak ikan laut dalam, sunclorela, crypto, ikan salmon dll)…

Senaman atau olahraga rutin setiap hari dibawah cahaya matahari pagi akan menyerap Sinar Far Infra Red (Biofir) yang sangat bermanfaat membantu proses metaolisme tubuh secara sangat efektif. Ini akan membantu proses perbaikan dan pembuatan sel baru organ tubuh yang rosak….
,
Demikian juga 0mega 3 akan membantu proses metabolisme melalui pembentukan sel baru organ tubuh yang rosak dan melindungi inti sel organ tubuh kita…

Diet ketat akan membantu menurunkan kadar gula dalam darah agar metabolisme tubuh menjadi lebih lancar dan mengurangi pencemaran gula pada organ tubuh yang rosak…
.
Jadi yang harus dilakukan adalah: [1] Lakukan pola pemikiran positif [Positif Thinking]; [2] Olah raga rutin/intensif dibawah sinar matahari pagi antara jam 6-8 pagi; [3] Diet ketat pengambilan makanan dan minuman yang mengandungi gula/karbohidrat;  [4] Makan dan minum supelmen mengandung Omega 3 tinggi; [5] Secara beransur-ansur mengurangi obat yang mengandungi bahan kimia dan menggantinya dengan supelmen herba dalam dos yang tepat.

Dari semua hal yang disebut di atas, menurut pengalaman saya, pengaruh senaman atau olah raga rutin dibawah sinar matahari pagi adalah yang sangat mudah, murah dan efektif.  Ini  tidak mengandungi risiko apapun, tapi justru memperkuat jantung dan paru paru…

Dan saya juga bersetuju jika semua pesakit Diabetes Melitus mengamalkan konsep JALAN KAKI sekitar kampung, taman atau tempat kediaman anda.

Paling mustahak, elok anda pergi ke masjid atau surau secara berjalan kaki demi untuk menyihatkan pankreas anda. Orang sakit macam anda, elok mengamalkan praktek ini. 


Selamat mencoba. Dan Selamat Hari Pekerja.