Wednesday, 29 August 2012

PAKAR ADDMATH?

 
Adakah anda berminat menjadi pakar Addmath?.. 

Soalan ini saya tujukan kepada sesiapa sahaja, tak kira samada anda pelajar T3 yang sedang menunggu keputusan PMR atau anda pelajar T4 atau anda pelajar T5 yang akan mengambil subjek ini di dalam SPM.

Friday, 17 August 2012

SELAMAT HARI RAYA 2012


SELAMAT HARI RAYA,
AIDIL FITRI YANG MULIA.
AMPUN MAAF DIMINTA.
PENCUCI HENING DOSA.

Bila kita dengar lagu-lagu sedih macam ini, kita akan sedih dan menangis. Hari Raya adalah hari yang penuh dengan kesedihan. Kalau tak dapat jumpa ibubapa, lagi bertambah sedih.

Setengah orang sudah kehilangan ibubapanya, maka bercucuranlah air mata mereka kerana sedih dan duka.
.
Setengahnya pula kerana tugas atau sebab-sebab tertentu yang tak dapat dielakkan, maka mereka pun sedih. Mereka menangis, menangis dan menangis.

Walau bagaimana pun, janganlah kita berlarut-larut dalam kesedihan. Kita mesti kuatkan hati dan jiwa.

SAYA MENGAMBIL KESEMPATAN HARI INI UNTUK MEMOHON JUTAAN AMPUN DAN MAAF DI ATAS SEGALA KESALAHAN DAN KESILAPAN.

MAAF BLAKO WEI. KALAU ADA SALAH SILAP TU. 

Kali ini saya postkan lagi entry tentang kucing. Benarlah kucing itu penenang jiwa. Keletah dan telatah manjanya ibarat terapi yang mengubat jiwa. Saya mengaku saya terhibur dengan mereka.

Mari kita mulakan

Seronoknya 2 beranak ini menonyon TV. Depa pun ada pelakon handalan juga ya. .Si anak bertanya kepada ibunya.

Anak : Siapa nama pelakon tu,bu
Ibu : Maria Kucing Kurau.
Anak : Maria Kucing Kurau? Itu kan......

Si Ibu berpaling kepada anaknya.

Anak : Itu kan nama nenek
Ibu : Ya, itulah ibu kepada ibu semasa muda dulu.  Dulu dia cantik, wajahnya putih.. Sekarang dah tua, dah kerepot. Hu2.

Anak : Tak apa, bu. Nanti saya akan jadi pelakon juga. Nak ganti nenek.

Ibu : Jangan3. Ibu tak suka.

Anak : Kenapa?. Bkpo? Why?

Tiba-tiba TV tersebut padam. Blackout. Lama juga soalan tersebut tergantung tanpa jawapan. Akhirnya si anak itu mendapat jawapannya takkala menonton siaran Al-Kuliyyah TV3. Jawapan ustaz itu memuaskan hatinya. .


Hang bertiga ni buat benda? Hang jangan dok ganggu teman yang nak melabur tu. Yang kanan tu, jaga sikit kaki you.


You bertiga ni pandai ke guna komputer? Tekan elok-elok komputer tu. Jangan salahguna tau.

 
Amboi sedapnya tidur. Jangan dok berak atas kerusi, sudah la.


You datang dari mana ni, bro? Habis basah kuyup. Kalau ya pun nak mandi, janganlah terjun ke dalam swimming pool. You tu tak pandai berenang.


Amboi panjangnya ekor you. Kumpulan 4 sekawan. You nak tubuh kumpulan, tak apa, tetapi jangan curi ikan dan daging, dah la. Kalau tak, teruk you kena marah nanti.  



Hitam : Awak pandai ke baiki komputer ni?
Oren : Pandai la sikit-sikit. Aku pernah belajar kat poly dulu
Putih susu : Ya ke? Kenapa engkau pijak kaki aku tu?
Oren : Sowry2, tak perasaan.. 
Kelabu : Awak jangan pijak belakang aku wei. Aku nak terberak ni.



Seekor anak kucing dalam bekas berkepala bapak kucing. Satu contoh perletakan objek yang simbolik.

Bapa sanggup mendokong anak di atas kepalanya demi keselamatan anaknya. .

Anak empati dengan kesusahan bapanya, lalu dia menjiwai keadaan itu dengan konsep 1 hati 1 jiwa..

BAPA BOREK ANAK RINTIK.

 
Mereka mencari sesuatu dalam bakul basikal. Gambar ini menunjukkan mereka sangat peka kepada bau. Itu petanda baik kepada kita, orang Islam. Kalau ada sisa-sisa makanan di rumah anda, usah buang merata-rata. Berilah kepada mereka. Mereka tentu sangat berterima kasih kepada kita.

 
Sapa suruh hang panjant tiang tu? Hang nak jadi ahli akrobatik? Inilah kelebihan kucing sebenarnya. Mereka mempunyai kelenturan badan yang luar biasa. Kalau anda nak tahu lebih lanjut, anda boleh baca entry saya sebelum ini. FAKTA-FAKTA MENARIK TENTANG KUCING.

Kalau anda tak percaya, tentu anda akan dapat lihat kucing ini memusingkan tubuhnya 360 darjah terjun ke tanah. Dia hebat kerana mempunyai kelenturan tubuh yang cukup luar biasa.


Alangkah bahagia melihat kucing-kucing ini hidup secara harmoni.

MEREKA TIDAK DENGKI-MENDENGKI.
MEREKA TIDAK  BENCI-MEMBENCI
Yang di atas menyayangi yang di bawah
Yang di bawah mengasihi yang di atas

HATI MEREKA BERSIH,
WAJAH MEREKA BERSINAR
Wajah yang bersih datang daripada hati yang bersih.  
Bila hati bersih, wajah pun bersih dan bersinar
funny
Tolong jimat sikit air tu. Sekarang ni Sungai Kelantan dah kering. Banyak daerah dah mengalami masalah gangguan air. Kat Machang pun. Kalau you boros dan tak pandai guna air, nanti saya hantar you balik ke dalam hutan.

funny
Kata orang, anjing dan kucing tak boleh berdekatan. Asyik berbalah dan menengking di antara satu sama lain. Tetapi gambar di atas menunjukkan sebaliknya. Mari kita dengar perbualan mereka.

Kucing : Stop,stop, aku  terlihat sesuatu la.
Anjing : Apa dia?
Kucing : Seekor kumbang tadak terbalik. Kesian dia, tak boleh bangun.
Anjing : Jom kita tolong.

Kalau kita hidup lengkap melengkapi seperti mereka, tolong menolong seperti mereka, tidak busuk hati seperti mereka, tentu aman & harmoni dunia ini.

funny
Hebatnya lembu ini. Anda tentu terfikir perkara ini mustahil. Mari kita dengar perbualan mereka.

Lembu : Sudah lama aku nak terbang macam ni, tetapi tak dapat.
Ikan : Mudah aje, bang.
Lembu : Betul2, mudah je. He2.
Ikan : Bang dah makan?
Lembu : Belum lagi, tengah diet sekarang.
Ikan : Bang dah tidor?
Lembu : Sedang tidor la ni.

RUPA-RUPANYA SANG LEMBU BERMIMPI

BERPIJAKLAH DI ALAM NYATA.

funny
Kenapa sampai ternganga ni? Mesti ada sesuatu yang sangat pelik sehingga anak cimpazee ni tergangga mulutnya seperti di atas. Mungkin keadaannya seperti ini.

Dia berada di atas sebuah lori yang dipenuhi dengan penumpang, lelaki dan perempuan. Tiba-tiba dia melihat seorang lelaki dewasa yang makan buah epal. Terkejut anak cimpazie tersebut.

Lebih teruk daripada itu, dia terkejut melihat dua orang wanita dewasa berkongsi memakan roti canai.

Bukan masalah bulan puasa, sebab lelaki dan perempuan di atas bukan orang Islam.

Masalahnya ialah.....

DEPA TAK BAGI KAT AKU. AKU LAPAAAAR NI. .

funny
Berkatalah salah seekor daripada mereka.
Kenapa wajah kita jadi macam ni? Ada corak, ada pattern, ada bentok poligon dan sebagainya, sedangkan mak bapak kita tak ada?

Jawapan dari
kiri : Dah ditakdirkan tuhan kot.
kanan : Aku rasa x, aku rasa ada manusia yang mewarnakan muka kita sewaktu tidor.

Kemudian yang baki seekor lagi ketawa. Anda tahu pasal apa dia ketawa?

SEBABNYA IALAH.....

Memang ada manusia yang mencorakkan muka kita. Aku suruh depa buat semalam. Sebab depa janji nak masukkan gambar kita dalam internet. Lepas tu nak masukkan ke dalam WEBLOG CIKGU ZAIN.

Suka tak???

Rakan-rakannya menjawab serentak....SUKA, SUKA,... .
funny
Kuda belang ni memang dah melampau. Pasal apa hang dok panjat tengkok zirafah tu? Eh, pasal apa aku marah ni, sedangkan zirafah tu tak marah pun.

Pada pandangan anda, kenapa zirafah tu tak marah sikit pun? Dia cool saja. Pasal apa?

SEBABNYA IALAH....

Kuda belang jantan tu adalah kekasihnya.

funny
Anda kenal apa dia objek di atas? Mungkin ikan buntal. Atau mungkin si katak puru. Kalau tengok pada kakinya, sah dia katak puru. He2. Sanggup anda pegang? Aku tak sanggup wei.
 funny
Jerry ni melalut betul. Peminum rupa-rupanya. Ini sebuah gambar dari sebuah blog barat. Anda jangan menyeksa binatang dengan api, sebab api iru panas. Anda juga jangan permain-mainkan dia dengan memberi minum arak, samsu, todi atau apa-apa yang memabukkan. Tak baik. Berdosa.

Kalau anda menyeksa begitu, tunggulah bala tuhan.  
 funny
Bestnya brother kita ni tengok TV. Sambil menonton, sempat juga minum air tin dan makan makanan ringan. Ada 3 perkara yang tak baik di situ. 

[1] Menonton sambil makan dan minum boleh menyebabkan obesiti

[2] Meminum air bikarbonat, samada dalam tin / kotak boleh menyebabkan penyakit kencing manis.

[3] Makanan ringan itu mempunyai kandungan garam kalsium & magnesium yang tinggi. Ia boleh menyebabkan sakit buah pinggang. Awasilah diri anda.

Sekian dahulu.Terima kasih

16.8.2012   12.17 PM. 

Thursday, 16 August 2012

TELATAH SI KUCING MANJA MENJELANG RAYA

Wajah serius. Senyum-senyum sikit.  Seekor kucing hutan 

Kucing Anggora...cutenya mata you.
Tengok apa tu?

Dok bersembang pasal apa tu? Dok couple ke?

Pasal apa termenung ni?
Mudahnya dia tidor.
Angkat tangan..Kalau x, you mati
Sapalah yang pakaikan topi kelendar ni?.Kesian dia
Woi...sapa suruh you bergaduh kat sini?. Keluar
Pasal apa marah sangat ni sayang?. Cool sikit. Nanti kan kena penyakit darah tinggi & jantung, susah pulak.
Faham ke apa anak itik tu kata sayang? Dia ajak pergi berenang kat sungai. Nak?
Lenanya tidor...Woi, bangun-bangun. Asyik membuta sahaja. Tikus yang banyak tu, sapa nak tangkap?
Hang dua ekor ni wat benda dalam bakul ni? Pergi tengok adek-adek hang tu.

Kucing siam...senyum sikit sayang. 1,2,3
Maaf, untuk kami berdua sahaja. We are so sorry.
Jangan buat begitu sayang wei. Sakiiit tuu



Anak kucing parsi, berumur 12 hari
kucing comel...geramnya aku.

Nabi Muhamad  S.AW mengajar kita supaya mengasihi binatang, lebih-lebih lagi kucing kerana ia binatang kesayangan nabi. Berlaku lemah-kembutlah padanya. Bermesralah dengannya. Belailah dirinya. Beriah makanan secukupnya kepadanya. Dia binatang manja. Nabi sayang kepadanya. Kita pun mesti sayang kepadanya. 

Sekian dahulu. 16.8.2012   1.15 PM.

5 JENIS IKAN ZAMAN DINOSAUR YANG MASIH KEKAL SEHINGGA SEKARANG


 
Sempena Hari Raya yang bakal menjelma beberapa hari sahaja lagi, saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI.  MAAF ZAHIR BATIN. (0-0)

Terima kasih kepada Syaza Amira, 5A1 SMKH2 kerana menjadi orang pertama menghantar Kad Ucapan Selamat Hari Raya pada saya. Bagus budak Syaza ni. Dia peka dengan suasana hari raya. 

Terima kasih juga kepada Yasmine Ixora Harith, bekas pelajar saya di SMK Paloh, SPM 2005 di atas kiriman Kad Rayanya. Terima kasih daun keladi. Dia cukup bagus dan selalu bagus pada saya, sejak dahulu-dahulu-dahulu lagi. Terima kasih.

Kepada semua pembaca blog saya, sahabat handai, rakan taulan, rakan-rakan guru, rakan-rakan blog, pelajar-pelajar SMKH2, bekas pelajar SMKH2, bekas pelajar SMK Paloh dan sesiapa yang mengenali saya, jemputlah datang ke rumah saya.

Jemputlah datang KE MAJLIS RUMAH TERBUKA SAYA pada HARI RAYA KETIGA NANTI (SELASA), 11.00 AM – 6.00 PM. Jemputlah datang. Boleh kita berhari raya bersama-sama.

Sebelum anda membaca entry terbaru saya ini, saya hendak menasihatkan anda satu perkara. Kalau andajenis fobia, takut, mudah alah, alergik dan sebagainya, tak payahlah anda baca dan tengok gambar-gambar yang saya sediakan.



 Takut nanti anda pitam dan pengsan.

Semua jenis ikan yang tertera di bawah adalah ikan-ikan bersaiz besar yang datang sejak dari zaman Dinosaur lagi. Matanya pun dah sebesar kepala lutut anda. He2. Gurau aje.

Kalau anda suka tengok ikan-ikan yang cantik jelita, yang lawa, yang lemah lembut, yang geledik & penuh warna warni, elok anda pergi ke BLOG MENCARI DAMAI DI LANGITMU. Sila klik kat MY BLOG LIST di bawah.

Ada satu post menarik dan istimewa saya sediakan. Tajuknya, 10 JENIS IKAN YANG PALING CANTIK DI DUNIA.

Baca yang tu sahaja.

Jangan baca yang satu lagi. Bahaya. KISAH BINATANG YANG PALING BERBISA DI DALAM LAUT. 

Kalau anda baca juga, saya tak bertanggungjawab kalau apa-apa berlaku kat anda. He2.

Sekarang mari kita tengok limajenis ikan yang wujud sejak zaman Dinosaur. Kita mulakan dengan nombor (5) terlebih dahulu.  

5.Arapaima


 


Sekilas pandang, ikan ini mirip dengan ikan arwana , Arapaima Amazon dianggap sebagai ikan air tawar terbesar di dunia.
Menurut catatan awal, ikan ini dapat tumbuh dan membesar sehingga sampai kepada 4.5 meter (13 kaki). Woo besarnya. Selera ke nak makan?.
Tetapi pada masa ini, arapaima besar seperti itu sudah jarang ditemui dan arapaima yang paling dewasa pun rata-rata berukuran  hanya sekitar 2 meter (6 kaki) sahaja.
Arapaima memakan ikan kecil, krustasea dan haiwan-haiwan kecil yang melintas di depannya. Salah satu ciri menarik dari ikan ini adalah menghirup oksigen dari udara, seperti cetacea, dengan tujuan agar dapat bertahan hidup lebih lama.
Arapaima tidak menimbulkan bahaya bagi manusia dan sering diburu untuk diambil dagingnya. Sayangnya, arapaima sudah sangat sedikit sekarang ini. Payah untuk memburunya lagi.

4.Sawfish


 
Sawfish atau Ikan Gergaji merupakan korban dari zaman Cretaceous dan dapat ditemui pada kedua-dua keadaan, samada di laut atau di sungai.
Akan tetapi ia hanya dapat ditemui pada kedalaman 100 meter (300 kaki) dengan saiznya 7 meter (21 kaki) panjang.
Ikan ini kelihatan seperti ikan yu dengan mulut yang menyerupai gergaji mesin, Namun sawfish bukanlah termasuk di dalam spesies ikan yu. Mereka hanya mirip sahaja.

3.Alligator Gar


 
Ini adalah sejenis predator bersisik tebal dan telah dijumpai di bahagian selatan Amerika Syarikat. Ia juga dijumpai di bahagian utara dan timur Mexico.
Setakat ini, ia merupakan ikan air tawar yang terbesar di kawasan tersebut. Alligator Gar dapat tumbuh dan membesar sehingga 4 meter (12 kaki) dan mempunyai berat sehingga 200 kg. Woo, beratnya. 2.5X ganda lebih berat daripada manusia dewasa.
Alligator Gar disebut demikian karena penampilan mereka yang mirip seperti buaya. Ia memiliki rahang yang panjang dan dua sisi gigi yang tajam.
Alligator Gar adalah predator yang rakus dan telah dikenalpasti sangat  merbahaya untuk manusia. Gars adalah salah satu dari ikan tertua yang hidup saat ini.

2.Polypterus Senegalus

Ikan Africa ini sering disebut sebagai  "belut dinosaur". Ini disebabkan oleh penampilan mereka yang seperti belut. Ia mempunyai sirip punggung bergerigi.
Mereka sebenarnya bukan belut, tetapi anggota keluarga Bichirs. Meskipun sering dijual sebagai haiwan peliharaan eksotik, tetapi mereka dapat bertahan keluar daripada air untuk jangka waktu yang lama selama kulit mereka tetap basah.
Hebat ikan ini. Mampu hidup tanpa air untuk waktu agak lama.

1.Coelacanth

Coelacanth adalah yang paling terkenal dari semua "fosil hidup" dan pantas menjadi JUARA (NOMBOR 1) dalam daftar ini.
Ikan ini adalah contoh terbaik dari sebuah takson Lazarus. Sebenarnya, binatang ini seharusnya sudah lama punah dan pupus. Tetapi tiba-tiba dan tanpa terduga, telah ditemui masih hidup hingga sekarang.

 
Pada tahun 1938, Ikan Coecalanth hidup yang pertama telah berjaya ditangkap di Afrika Selatan.  Ini penangkapan pertama di zaman moden ini.
Sejak itu, spesimen tersebut telah dilihat di merata-rata tempat dan difoto untuk tatapan umum. Ikan Coelacanth yang kedua telah dijumpai  di Indonesia pada tahun 1999.

Ikan ini adalah predator besar, panjangnya 2 meter (6 kaki). Mereka memakan ikan-ikan bersaiz kecil, termasuk yu kecil. Biasanya ikan ini ditemui di laut dalam yang mempunyai perairan gelap.

 
 
Penduduk jarang menangkap dan memakannya  karena rasanya yang aneh. Orang Islam haram memakan ikan ini kerana sifat predatornya dan pemakan ikan yu lain yang juga terkenal sebagai predator.

Coelancanth dikenal sebagai IKAN RAJA LAUT. Mereka dapat bertahan lama sebagai spesies yang unggul  walau pun hampir punah dan pupus sebelum ini.
Ikan ini hanya hidup di bahagian barat perairan Afrika Selatan dan bahagian timur perairan Indonesia.
Jenis yang hidup di Afrika Selatan dikenal sebagai Latimeria chalumnae dan yang di Indonesia pulak, dikenal sebagai Latimeria menadoensis.
Spesies baru yang ditemui di Manado pada tahun 1999 mengejutkan dunia karena sejak tahun 1940 spesies Coelacanth dikenal hanya berasal dari bagian barat Madagaskar.
Coelacanth dikategorikan sebagai ikan prasejarah dan fosil hidup karena dipercayai sudah ada semenjak era Devonian, sekitar 380 juta tahun yang lalu.
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI. MAAF ZAHIR BATIN (0-0).

16.8.2012     10.39 PM