BUNGA NAN INDAH

Sunday 9 December 2012

APAKAH MUNGKIN BERLAKU BADAI MATAHARI (SIRI 1)?


 
Kata Cikgu Razak (dah Allaharyam) ketika menceritakan peristiwa pengeboman bom atom di Hiroshima  di Jepun pada tahun 1942, "suasananya sangat menakutkan, mayat-mayat bergelimpangan, bandar itu telah menjadi padang jarak padang terkukur".

Masa itu, Cikgu Razak masih muda. Dia berada di Jepun sebagai seorang pelajar Malaysia yang menuntut ilmu di negara matahari terbit itu. Saat Amerika menyerang balas kekejamanan Jepun, sebuah bom atom telah digugurkan di bandar Hiroshima. Akibatnya, 80,000 telah maut dan beratus-ratus ribu lagi telah cedera terkena radiasi.


BADAI MATAHARI (Bahasa Inggerisnya, dipanggil sun flare) mempunyai risiko yang lebih menakutkan daripada itu. Dianggarkan, kalau terjadi badai matahari pada paras kritikal, kesan kematian ke atas penduduk bumi akan menjadi sangat menggerunkan,. 66 juta  kali ganda dari jumlah kematian di Hiroshima itu.

Dalam pengiraan matematiknya, jumlahnya ialah 80,000 X 66 X 1,000,000. Anda kira sendirilah berapa jumlahnya.    
   
Sekarang ini heboh pasal "BADAI MATAHARI yang dijangka berlaku pada lingkungan 2012-2013. Bulletin Utama TV3 telah menyiarkannya pada 22 Januari lalu.  Bukan setakat Malaysia, bahkan negara-negara lain juga sibok memperkatakannya. Satu simposium antarabangsa telah daidakan untuk melihat kesannya terhadap planet bumi. Simposium itu bertajuk " International Symposium On South East Asia Pacific Environment Problem." yang diadakan di Indonesia & dihadiri oleh 150 peserta yang majrotinya adalah saintis seluruh dunia. 

Mereka membuat kesimpulan bersama, bahawa badai matahari tidak akan menghancurkan dunia. Kesan langsungnya hanya akan dirasai pada alat-alat berteknologi tinggi sahaja  seperti satelit dan komunikasi radio. Jadi ia bukan petanda kamat, demikin kata Professor Clara Yono Yatini, jurucakap simposium tersebut kepada pemberita.

Saya tersenyum di dalam hati melihat jawapan yang diberikan Proffesor Clara Yono Yatini di atas. Memang betul begitu. BADAI MATAHARI tidak apa-apa & tidak merosakkan. Kalau ada pun kerosakan, hanya  kerosakan kecil & sebentar sahaja. Ia bukan TITIK AKHIR kepada kehidupan kita di bumi ini.

Akan tetapi, timbul persoalan. [1] berapa lama ia berlaku? Kalau sekejap, mungkin ok. Kalau lama, mungkin lain kesannya.  [2] Sekuat  mana badai matahari kali ini? Kalau macam biasa, ok la. Kalau sangat luar biasa, bahaya tu. 

APA MAKSUD BADAI MATAHARI? Ia adalah satu aktiviti matahari yang melontarkan berjuta-juta ton partikel, plasma berenergi tinggi & radiasi gelombang elektromagnetik ke kawasan sekitarnya. Ia bukannya satu aktiviti statik (maksudnya, baru berlaku). Ia sudah lama berlaku & mempunyai pusingannya yang tersendiri.

Matahari sebenarnya mempunyai pelbagai aktiviti di atas permukaannya. There are some activities on its surface . Contohnya seperti medan magnet (magnetic field), bintik matahari (sun spot), BADAI MATAHARI (sun flare),  lontaran jisim korona (Corona Mass Ejection, CME), angin surya & partikel magnetik. Maknanya ada 6 aktiviti besar. BADAI MATAHARI hanya satu daripadanya.

BADAI MATAHARI yang disebut-sebut ini dijangka berlaku pada lingkungan 2012 - 2015, tetapi lebih diandaikan pada tahun 2012 atau 2013. Pada puncak pusingan itu, aktiviti matahari akan menjadi sangat tinggi dan akan menyebabkan terjadinya BADAI MATAHARI yang kuat, bersama-sama lontaran jisim korona (CME) yang merbahaya itu.

Kata saintis yang melaporkan juga, BADAI MATAHARI bersama CME itu akan terjadi selama beberapa minit atau beberapa jam. Sangat unik dan penuh misteri. Mungkin tahun terjadinya 2012 atau 2013.

Di beberapa tempat dunia, pusingan BADAI MATAHARI telah dikesan terjadi 11 tahun sekali. Sekarang pusingan ini adalah yang ke 24 menurut rekod yang dapat dikesan. Ia pernah menganggu sistem elektrik di Kanada & Jepun pada tahun 1989 & Sweeden pada tahun 2003. Cuma kali ini, dia dikatakan agak besar dan kritikal. Dianggarkan ledakan ini mempunyai kelajuan 400 km/s. Kalau benar begitu, tentu korbannya agak besar. Adakah seperti yang dinyatakan di atas :  66 juta kali ganda dari jumlah korban bom atom Hiroshima???
 .
Berikut adalah kenyataan dari pihak NASA. Saya menterjemahkannya untuk anda. . .

 Mr Richard Fisher, head of NASA’s Heliophysics Division said: “We know it’s coming but we don’t know how bad it’s going to be.” But what NASA is not telling the general public, is what you should be doing to get ready.

 * En Richard Fisher, Ketua Jabatan Heliofizik NASA berkata, kami tahu ia akan datang, tetapi tidak tahu setakat mana kadar kerosakannya. Apa yang kami tak beritahu ialah menceritakan langkah-langkah penyediaan yang patut anda lakukan. 

Unless you live under a rock, you are beginning to notice that major news agencies as well as talk radio have started to cover the story, detailing exactly what NASA’s warning is actually telling the public. If NASA is indeed right and we do get a direct hit from a super solar storm, “The Economic Damage In The United States Alone Will Be Twenty Times Greater Then Hurricane Katrina That Hit New Orleans” say experts. 

* Kecuali jika anda hidup di bawah batu, selain daripada itu tentunya anda mendapat maklumat mencukupi tentang amaran ini. Jika amaran NASA ini benar dan kita semua mendapat kesan yang teruk dari BADAI MATAHARI ini, tentu anda mendapati USA akan mengalami kerosakan 20X ganda daripada kersakan yang dicetuskan oleh taufan Katrina di New Orleans baru-baru ini.
 
What NASA is not outright telling the general population is that if the earth in fact gets a direct hit by a truly big solar storm producing super x-class solar flares, (Coronal Mass Ejection or CME) …it will cripple the world in more ways then we can possibly imagine, as it will cause nearly every electronic device to no longer  work until it gets fixed. 

* Apa yang kami tak jelaskan setakat ini ialah jika benar bumi ini mendapat kesan dari badai matahari & lontaran jisim corona (CME), ia tentunya akan menghuru-harakan dunia lebih daripada apa yang dapat kami bayangkan. Ia akan menganggu hampir kesemua peralatan elektronik yang ada.


Imagine no more properly working cell phones, cars, trucks, planes, ships, computers, TV, radio, iPods, or game machines, let alone no more advanced medical services. Since more then likely there will be no electric power in most of the world for many months on end, there will be no modern banking system in place, no New York Stock Exchange, credit cards will be worthless and what cash, silver and gold you have will be king.

*Anda tentu akan mendapati peralatan-peralatan berikut tidak lagi akan berfungsi : telefon, kereta, trak, kapalterbang, kapal, komputer, TV, radio, i pods, atau mesin permainan. Dan juga tiada lagi perkhidmatan perubatan yang terkini. Seolah-olah dunia ini tidak lagi akan mempunyai bekalan elektrik selama beberapa bulan.  Akhirnya, anda juga mendapati tidak wujud lagi sistem perbankan yang moden. Tidak wujud juga Bursa Saham New York, kad kredit juga sudah tidak laku. Hanya duit tunai, emas & perak sahaja akan berharga. 

Food stores will soon be looted in the name of survival, most gas stations can’t pump gas for what cars and trucks that might still be running. All forms of radio communication will no longer work during this period, making it difficult if not impossible for local law enforcement to maintain law and order, and a National Marshall Law = (Rex-84) will be ordered that the public will be mostly unaware of. Before you know it, the the city water and sewer system will stop working. 

* Gedung-gdung makanan akan dicatu & dibahagikan atas nama keselamatan. Stesen-stesen minyak juga tak dapat mengepam petrol untuk kegunaan kereta dan lori. Semua jenis perhubungan radio juga terbantut yang menyebabkan kegagalan untuk mengawal undang2 & peraturan. Maka undang2 darurat akan dikuatkuasakan untuk mengawal keadaan. Anda juga patut tahu bahawa bekalan air negara & kilang2 pakaian akan terhenti operasi mereka.
   
If you are on an electric well pump, you lose your water right away, (unless it’s a hand pump) where as those in the city might have a few days to a week or so before they lose all their water pressure. Even worse, those who don’t have at least twelve to twenty four months of secured food and water, starvation will set in, which stands to kill hundreds of millions world wide if not billions; where as third world countries will not be as adversely effected.


* Jika anda menggunakan pam air elektrik, anda pasti kehilangan air tersebut (kecuali anda menggunakan pam tangan) disebabkan bekalan elektrik sudah terputus. Mereka yang tinggal di bandar hanya mempunyai tempoh beberapa hari - seminggu sebelum mereka ketiadaan tekanan air untuk sistem paip mereka. Lebih teruk lagi, jika mereka tidak mempunyai bekalan makanan dan air untuk tempoh 1 - 2 tahun, maka mereka akan menghadapi kebuluran. Ini akan menyebabkan kematian beratus-ratus juta penduduk bumi di kawasan bandar/maju. Akan tetapi penduduk negara2 ketiga tidaklah terjejas teruk dalam kes ini. 

*Remember… most of the world population no longer supply their own food, rather people buy it. If food trucks don’t run, then they cant get the food to the stores. Even if somehow cars and trucks still worked, gas stations will be without power for months and thus unable to pump gas without having to run a costly generator. 

*Ingatlah - kebanyakan penduduk dunia masakini tidak menghasilkan sumber makanan mereka sendiri, tetapi mereka lebih suka membelinya. Jika lori makanan tidak dapat bergerak, mereka tentu gagal untuk mendapatkan makanan tersebut. Dan jika sekiranya, kereta & lori masih boleh bergerak, tentu timbul masalah pulak pada stesen2 minyak yang menggunakan bekalan elektrik untuk beroperasi. Tak sesuai untuk mereka menggunakan generator mahal dalam kes ini.  


No doubt what gas their is available will be top dollar, easily exceeding ten US dollars per gallon in many locations world wide. It will be one big nightmare if the earth takes a direct hit from a super CME, thus changing billions of lives forever. Leading countries like the US would be temporally setback well over a hundred and fifty years. But there are numerous things we can do to easily survive the coming solar storm rather then us becoming a victim. Not to mention that it will take years to fully… read the rest at: http://www.solarstormwarning.com/


* Tanpa ragu-ragu lagi, sebarang gas yang dijumpai akan mencapai tingkat harga yang tinggi dalam pasaran Amerika Syarikat. Adalah satu mimpi buruk jika kita benar-benar mengalami badai matahari ini, sekali gus mengubah kehidupan berbillion manusia. Negara2 maju seperti kita akan mengalami kemerosotan sementara selama 150 tahun. Tetapi banyak benda yang boleh kita lakukan untuk menyelamatkan diri. Tetapi kita memerlukan masa bertahun-tahun untuk itu. Maklumat lanjut, layari   http://www.solarstormwarning.com/

Kalau mengikut maklumat NASA ini, nampaknya BADAI MATAHARI yang diheboh-hebohkan bakal mempunyai risiko besar kepada kehidupan manusia. Saya sudah menjelaskan beberapa perkara yang hampir serupa di dalam blog saya yang terdahulu (5 PERKARA YANG DITUNGGU-TUNGGU). Elok anda baca untuk melihat kesamaan antara maklumat tersebut.

Tentu anda tertanya-tanya pada saya, kenapa BADAI MATAHARI kali ini dianggap lebih besar & kritikal. Jawapan saya mudah sahaja. Kerana Planet X / Nibiru sudah semakin dekat dengan sistem solar kita. Kehampirannya telah mengubah daya graviti matahari (maksudnya, matahari ditarik kepadanya) & mengubah struktur aktiviti matahari itu sendiri. Wallahu ahlam.

Akhir sekali, anda tidak perlu panik untuk menghadapi apa jua kemungkinan. Anda perlukan 3 perkara sahaja. [1] TAKUT KEPADA TUHAN, [2] TAKWA, [3] TAWAKKAL.   Benteng 3T ini sudah cukup kuat untuk kita. Selamat berjaya.

Percayalah, ISLAM  adalah agama yang memberi keselamatan kepada kita.


Disiapkan pada 2.2.2012    10.29 pm
Diterbitkan semula, 8.12.2012    6.13 pm
JIKA ANDA INGIN MEMBERI KOMEN / RESPONS, SILA PILIH 'COMMENT AS' DI BAWAH SEBAGAI ANONYMOUS  ATAU NAME / URL. TAIP NAMA ANDA & ABAIKAN URL. TQ

No comments:

Post a Comment