BUNGA NAN INDAH

Saturday 19 January 2013

ANAK-ANAKKU SAYANG



Bila saya membuka kotak message dalam fb saya pagi ini, tertera message dari Kaksu (Siti Rokiah bt Mat Hanapi, SMK Paloh, SPM 2009) yang sedang belajar di Universiti Nagoya di Jepun. Dia melahirkan rasa rindunya kepada masa-masa lalu kehidupannya.Katanya, dia teringat pada zaman sekolah menengah, sekolah rendah dan sebagainya. Katanya, dia rindu sangat-sangat.

Saya tersenyum. Memang begitulah anak rantau. Tambah-tambah lagi yang dok jauh beribu-ribu batu  Tuhan akan membuka hati & fikiran kita untuk mengimbau semula kenangan lama. Kerana dengan pembukaan seperti itu, yang keras akan jadi lembut, yang liar akan jadi jinak, yang berlekit akan jadi cair.

Itulah kasih sayang Tuhan. DIA menjadikan hati kita sebagai kotak misteri yang sentiasa mengiringi hidup kita sehinggalah kita mati. Akan muncul kenangan-kenangan lama, yang indah, yang lawa, yang cantik, bahkan yang menakutkan & mengerikan.

Sepanjang kehidupan saya,  semasa saya kecil dahulu (sekitar 6 - 8 tahun), saya teringat kepada budi baik  Mak Chik Enom, jiran saya. Dia sudah tua & hidup keseorangan. Anak-anaknya ada tetapi hidup berjauhan. Kami anak-anak kecil selalu dijamunya dengan air susu & biskut tawar (sekarang dipanggil biskut mayat).
PERBUATAN BAIK ITU SAYA KENANG SAMPAI SEKARANG. Masih teringat-ingat lagi pada saya percakapannya, halus budi bahasanya, keramahan jiwanya & sopan santunnya. Barangkali dia terlalu rindukan anak-anaknya atau cucu-cucnya, maka dia melayan kami dengan baik dan menganggap kami seperti ahli keluarganya.

BERBUAT BAIK KEPADA ANAK-ANAK KECIL ITU SATU PERBUATAN YANG TERPUJI.

Kemudian bila saya remaja & bersekolah menengah, saya dapat lihat pelbagai jenis layanan orang-orang kampong terhadap saya yang miskin ini. Ada yang baik hati, ada yang sombong dan sebagainya. Yang baik hati itu sampai sekarang baik dengan saya. Mana-mana yang dah meninggal, sampai sekarang terpahat kebaikannya pada saya.

Kaksu mungkin teringat kepada kisah-kisah zaman lampaunya di SK Lebir. Memang zaman kanak-kanak sangat mengasyikan. Kemudian dia mungkin teringat kepada kisah-kisah persekolahan menengahnya di SMK Paloh.. Memang indah zaman persekolahan. Dapat menyapu sampah, dapat memadam papan hitam, dapat berbincang dengan rakan, dapat bertanyakan guru dan sebagainya. Kelas itu ibarat rumah yang indah.

Saya menjawab mesej Kaksu dengan jawapan yang mudah. “Bersabarlah kak. Memang dah adat hidup di perantauan. Itu namanya proses kematangan, kerana selepas ini gelanggang kehidupan akan menjadi lebih luas”.

Kalau Kaksu dengan imbauan kenangan silamnya, Baini (nama sebenarnya Nor Baini bt Mat Saat, SMK Paloh, SPM 2007) pula dengan sifat beraninya. Inilah kali pertama saya melihat Baini jadi pemberani yang luar biasa. Pada Rabu lepas, 16.1.2013, dia menghantar sms kepada saya sekitar jam 4.00 pm. Katanya, dia akan balik dengan motorsikal dari UMT. Malam ini, akan tidur di rumah saya.

Kebiasaannya dia balik kerumah saya dengan menumpang kereta keluarga kawannya yang menetap di Tanah Merah. Tetapi kali ini, dia nak bawa balik motorsikalnya. Saya faham sangat masalahnya. Cuti sebulan tanpa penggunaan akan menyebabkan motorsikal itu "out of function" .

Malam ini, cara baliknya mudah sahaja. Baini akan mengekori kereta kawannya itu pada tahap paling dekat dan paling selamat. Tetapi saya tetap bimbang dan takut. Dia tu perempuan.

Saya memberitahu isteri saya. Kami pun bersedia menunggunya. Pukul 8.00 pm tak sampai, pukul 9.00 pm pun tak sampai lagi. Pukul 10.00 pm, baru sampai. Saya cuma bimbang satu perkara. Takut apa-apa berlaku padanya dalam perjalanan. Syukur alhamdulillah, akhirnya dia selamat sampai.

Baini itu anak angkat kami. Malam itu dia tidur di rumah saya. Kemudian pagi kelmarin dia pergi ke rumah ibu saudaranya di KB. Katanya, hari ini, Jumaat 18.1.2013, ayahnya akan datang ambil motorsikalnya untuk dibawa ke Paloh. Dia cuti sebulan dari UMT. Bulan February nanti, akan masuk semula untuk sem 4.

Seperti yang dimaklumkan kepada saya, ayahnya datang seperti dijadualkan. Saya mengambil Baini & ayahnya di Machang.  Sementara menunggu makan tengahari, kami sempat berbual-bual tentang SMK Paloh & guru-gurunya yang sering bertukar ganti. Paling mengejutkan, beliau memberitahu saya bahawa jalan ke Lebir sudah berturap sepenuhnya

.

Jarak dari Lebir ke SMK Paloh ialah 37 km. Kaksu yang belajar di Jepun memang anak jati Lebir. Dia tentu sangat gembira kalau dia tahu jalan itu sudah berturap. Kalau dahulu ambil masa 40 minit perjalanan dengan jalan berlopak dan berselut, sekarang cuma 15 minit dengan jalan yang selamat dan berturap.

Kembali kepada Baini. Memang sifat berani itu adalah sifat terpuji. Walau pun saya bimbang kepada keselamatannya, tetapi dari satu segi, saya puji keberaniannya. Bagi saya, orang yang berani itu cepat menyerap perubahan. Dan secepat dia menyerap perubahan, secepat itu pula dia akan maju ke depan.
Saya selalu mendidik pelajar-pelajar saya supaya sentiasa membaca Ayatul Kursi sebelum memandu atau memulakan perjalanan. Saya juga mengajar anak saya begitu. Keyakinan kepada tuhan akan menjadikan kita berani. Anda tahu kenapa? Kerana pengertian Ayatul Kursi itu seluruhnya membincangkan sifat Tuhan. Bila anda sudah mengenal Tuhan, semua yang lain hanya KERDIL sahaja di mata anda.

Wani (Nor Hazwani bt Abdullah, SMK Paloh, SPM 2004) sekarang berkerja sementara di Restoran Tomyam GM sementara menunggu posting sebagai Inspektor Kesihatan. Dia dah habis belajar di Sg Buloh. Alhamdulillah.

Kehidupannya selepas ini akan lebih mencabar. Tetapi saya selalu berpesan kepada dia dan anak-anak angkat saya yang lain supaya memperbanyak solat hajat dalam meniti kehidupan. Juga mengamalkan solat istikharah dalam membuat pilihan-piihan rumit masa depan.


Mendekati tuhan atau berdamping rapat dengan tuhan adalah ubat kepada kehidupan. Semasa saya muda remaja, saya selalu berdoa kepada tuhan supaya menganugerahkan saya isteri yang solehah dan tidak suka mengumpat. Alhamdulillah, tuhan mendengar permintaan saya. Dikabulkan hajat & doa saya.

Sani ( Mohd Hasani Ismail, SPM 2007) yang sekarang berkerja sebagai Penolong Pengurus Kedai 99 di KL memberitahu saya yang dia nak sambung belajar semula. Katanya, nak ambil kursus pentadbiran atau kesetiausahaan. Dia meminta pendapat saya. Saya bersetuju 100%, tetapi saya tanya dia kembali, kursus yang dia cadangkan itu sesuai ke dengan jiwanya?
.           
Saya Nampak Sani lebih sesuai jadi pemimpin politik masa depan. Dia pandai bercakap & menyesuaikan keadaan. Sebab itu, bagi saya dia lebih sesuai ambil kursus Sains Politk. He2. Entahlah. Terpulang kepada dialah. Saya Cuma beri cadangan.

Seminggu yang lepas, Lynn (Nor Azlin bt Azman, SMKH2, SPM 2011) ada menghantar sms kepada saya bertanyakan ubat kencing manis. Terkejut saya. Apa hal budak ni? Takkan muda-muda lagi dah kena kencing manis.

Sebetulnya, ayahnya terkena penyakit itu. Kata Cikgu Suhaimi, rakan sejawat saya di SMKH2, memang Azman (ayah Lynn) dah kurus sikit sekarang. Kata Lynn, bacaan KCM ayahnya agak tinggi. Dan seperti biasa, saya cadangkan ubat RAJA HERBA yang saya gunakan sendiri.
 


Ubat itu sangat baik dan berkesan. Buktinya ada pada saya. Bacaan tertinggi KCM saya ialah 23.6. Bila saya mengamalkan selama seminggu, ia turun kepada 18.6. Kemudian turun lagi kepada 14.5. Kemudian turun kepada 10.5. Saya sekarang dalam proses menurunkannya lagi sehingga kepada 5.0 – 7.0.

Kalau dahulu, saya minum 2X sehari pagi dan petang. Sekarang saya bercadang nak offkan (berhentikan) semua minuman panas saya. Tak ada lagi Teh-O panas, Kopi-O panas, Kopi Tolak angin, Milo, Olvatine dan sebagainya. Saya nak minum Raja Herba Panas sahaja.

RAJA HERBA itu anda boleh beli kat kedai Mustika Bayu depan SMK Hamzah. Saya dah beritahu Lynn kedai tersebut dan berharap semuanya dapat membantu ayahnya. Stok saya pun dah habis. Saya bercadang nak beli satu lagi selepas ini.

Kalau anda nak beli ubat sejenis macam itu, boleh juga membeli ubat HERBA HUTAN di rumah Tok Imam Mansur, Banggol Judah.   Bezanya Cuma satu. RAJA HERBA itu keluaran Pantai Remis, Perak. Manakala ubat HERBA HUTAN itu keluaran Negeri Kedah Darul Aman.

Ainul (Nama sebenarnya Ainul Farida bt Ismail, SMK Paloh, SPM 2007) sudah pulang ke Paloh sekarang. Sekarang dia bercuti semester dari UMS. Saya terima smsnya semasa dia mula-mula sampai di LapanganTerbang Pengkalan Chepa. Hari itu 10-1-2013 (Khamis), jam 8.06 pagi.  Gembira hati saya mendengar dia sudah balik dari Sabah.

Sekarang dia sedang mencari tempat pratikalnya. Mudah-mudahan semuanya berjalan lancar dan dapat menyiapkan praktikalnya dengan baik. Saya yakin kepada kemampuan Ainul. Dia cekap, bijak dan focus kepada kerjanya.  


Semasa saya belajar di UPM dahulu, saya membuat praktikal pertama saya di Kedai Kopi Cap Badak di Ketereh. Anaknya itu rakan baik saya. Kebetulan pulak, saya peminat nombor 1 kopi tersebut. Kalau dibuat Kopi O panas bersama ubi kayu rebus, sedapnya tak terkata. Sedap giler, kata orang sekarang.

Isa (nama sebenarnya Isa bin Shafie)  adalah juga anak angkat saya. Orangnya baik, lawa & warak. Suaranya lembut & budi pekertinya manis. Dalam smsnya kepada saya, dia sakan bercerita kepada saya tentang praktikalnya di Kuala Selangor. Katanya, dia mula praktikal di situ bulan November tahun lepas. Dan dijangka tamat bulan April 2013.


Selepas itu, dia akan menjalani interview sebagai Assistant Manager di Syarikat Perladangan Kelapa Sawit milik Sime Darby. Hmmm. Selamat bertugas anakku. Betul langkah yang kamu buat.  

Dia dahulu masuk UPM Sarawak Diploma Pertanian. Kemudian dia keluar selepas mendapat tawaran Sime Darby. Dia cerita serba-serbi kepada saya. Saya beritahu dia semoga langkah ini betul dan tepat untuk dia. Jangan lupa, mesti buat solat istikharah untuk mendapat petunjuk dari Tuhan.
  
Rosmaiza Senain, anak angkat saya yang dah habis kursus jururawat sekarang dok di rumahnya di Paloh 2, tunggu posting. Cepatnya masa berlalu Pejam celik pejam celik, tengok-tengok dia dah besar, dah habis kursus  dan selepas ini akan berkerja.

Dengar khabar, akan ada kenduri besar pada 10.2.2013. Lama benar tak pergi ke Paloh. Hajat hati nak pergi ke Paloh kalau ada masa & kesempatan.  Rindu sakan kepada Paloh1, Paloh2, Paloh3, Chalil & Lebir.  

Dan untuk semua anak-anak saya, bekas pelajar-pelajar saya, yang tertulis di sini atau tidak, dari SMK Paloh, SMKH2 atau dari mana sshaja, yang kenal saya atau tidak, yang pernah dengar nama saya atau tidak, jemput kerumah saya pada 9.2.2013 (SABTU), 11 am – 6.00 am.

Majlis ini dinamakan REUNION. Ini nama pendek dan glamour. Tetapi nama sebenarnya ialah MAJLIS MUHIBBAH GURU MURID. Saya sebenarnya tak ada kesempatan yang khusus untuk menganjurkan  majlis yang khusus. Anda pun begitu juga. Kita masing-masing sibok. So, pada cuti Tahun Baru Cina 2013, saya ambil kesempatan ini.

So, pada hari itu, kita datang & berkumpul sesama kita. Bawa rakan-rakan anda sekali. Kita makan apa yang ada. Ubi kayu, ubi badak, ubi keling, ubi itik, pulut manis, pulut nyiur, kelepek pisang, kelepek ubi kayu, mee goring, mee hon, nasi dagang dan sebagainya.


Lupa nak beritahu. Saya suka makan satay. Isteri saya pun suka makan satay. Anak saya pun. Sedapnya kalau ada satay. He2. Selamat datang, selamat berjumpa & selamat menjalin silaturrahim..  


TENGAHARI.   19.1.2013   1.05 PM

No comments:

Post a Comment