Thursday, 11 October 2012

22 FAKTA TENTANG KENTUT (SIRI 1)



 

Unik dan Menarik

Kentut merupakan kurniaan tuhan yang jarang disyukuri oleh manusia. Kata doctor, kalau manusia itu tak kentut, bererti kesihatannya kurang baik. Sebab itulah, kadang-kadang kita tengok, doctor menepuk-nepuk perut bayi untuk melihat samada dia kentut atau tidak.

Untuk bahagian pertama ini, saya coretkan dahulu 11 fakta unik tentang kentut. Di samping itu, anda juga dapat melihat gambar kentut keluar dari anus menggunakan kamera Thermal Image di penghujung artikel ini.  

 

[1]. Dari mana asal Kentut?
Dari gas dalam usus. Gas dalam usus itu pula berasal dari udara yang kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari tindakbalas atau reaksi kimia dan gas dari bakteria perut.

[2]. Apa komposisi Kentut?
Bermacam-macam atau bervariasi. Makin banyak udara yang anda telan, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut. Oksigen tidak terlibat kerana oksigen yang disedut diserap oleh tubuh sebelum sampai ke usus.

Adanya bakteria dan reaksi kimia antara asid perut dan cairan usus menghasilkan karbon dioksida.

Bakteria juga menghasilkan metana dan hidrogen. Nisbah gas-gas tersebut bergantung kepada apa yang anda makan, berapa banyak uidara yang diambil, jenis bakteria dalam usus dan berapa lama kita menahan kentut.

Makin lama menahan kentut, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut karena gas-gas lain diserap oleh darah melalui dinding usus. Orang yang tergesa-gesa makan mempunyai kadar oksigen yang lebih tinggi dalam kentutnya kerana tubuh tidak sempat menyerap oksigen.

[3]. Kenapa Kentut berbau busuk? Bau kentut karena kandungan hidrogen sulfida dan merkaptan. Kedua senyawa ini mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfur dan merkaptan dihasilkan oleh bakteria dalam perut dan makin busuklah kentut anda.

Telur dan daging berperanan besar dalam menghasilkan bau busuk kentut. Kekacang pula berperanan dalam menghasilkan isipadu (volume) kentut dan bukan kebusukannya.

[4]. Kenapa Kentut menimbulkan bunyi?
Karena adanya getaran pada lubang anus pada saat kentut dikeluarkan.. Kerasnya bunyi kentut bergantung kepada kecepatan gas.

[5]. Kenapa Kentut yang busuk itu hangat dan tidak bersuara?
Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Pemeraman bacteria terhadap makanan dan proses pencernaan menghasilkan wap panas, dan hasil sampingannya adalah gas busuk. Ukuran gelembung gas lebih kecil, hangat dan jenuh dengan produk metabolisme bakteria yang berbau busuk. Ini kemudian menjadi kentut, walau hanya kecil volumenya tapi SBD (Silent but Deadly).

[6]. Berapa banyak Kentut diproduksi dalam sehari?
Rata-rata setengah liter sehari dalam 14 kali kentut.

[7]. Mengapa Kentut keluar melalui lubang dubur?
Walau ketumpatan kentut lebih ringan, tetapi gas tersebut tidak melakukan perjalanannya ke atas ? Kenapa? Tidak demikian. Gerakan peristaltis pada usus mendorong isinya ke arah bawah. Tekanan di sekitar anus lebih rendah.

Gerakan peristaltis usus menjadikan ruang dilaluinya mempunyai tekanan, sehingga memaksa isi usus termasuk gas-gasnya untuk bergerak ke kawasan yang bertekanan lebih rendah, yaitu sekitar anus. Dalam perjalanan ke arah anus, gelembung-gelembung kecil bergabung menjadi gelembung besar.

Kalau tidak ada gerakan peristaltis yang dimaksudkan, gelembung gas akan menerobos ke atas lagi, tapi tidak terlalu jauh karena bentuk usus yang rumit dan berbelit-belit.

[8]. Berapa lama waktu yang diperlukan Kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain?

Bergantung kepada kondisi udara seperti kelembaban, suhu, kecepatan dan arah angin, berat molekul gas kentut, jarak antara transmitter dengan receiver. Pada saat kentut meninggalkan sumbernya, gas kentut menyebar dan konsenstrasinya berkurang.

Kalau kentut tidak dapat dikesan atau dicapai dalam beberapa saat, maka itu bererti ia mengalami pengenceran (penghakisan) di udara dan hilang ditelan udara selama-lamanya.

Kecuali kalau anda kentut di tempat sempit seperti lift atau kereta,  konsentrasinya lebih banyak sehingga baunya akan tinggal terkurung agak lama sehingga sampai terserap oleh dinding.

[9]. Apakah setiap orang Kentut?
Sudah pasti, kalau masih hidup. Sesaat setelah matipun orang masih mampu kentut. Anda jangan terkejut. Kentut itu proses bioogi dalam tubuh. Kalau ada mayat yang kentut, itu bukan bererti mayat hidup. Bukan hantu, bukan puaka.

[10]. Betulkah laki-laki kentut lebih sering daripada perempuan?
Tidak ada hubungannya dengan gender. Kalau benar, maka perempuan tentunya ditakrifkan sebagai suka menahan kentutnya. Dan tentu pada saat kentut keluar, maka banyak sekali jumlah (isipadu) yang dikeluarkan. Dan kandungan nitrogennya juga lebih besar, maka kerana itu barangkali, kentut perempuan lebih busuk. Maaf ya. Ini kajian sahaja.

[11]. Saat apa biasanya orang Kentut?
Biasanya pada waktu pagi di tandas, yang disebut “morning thunder”. Kalau resonansinya bagus, mungkin dapat terdengar hingga ke seluruh penjuru rumah. Akan tetapi ada juga yang kentut di katil. Mereka sudah bangun tetapi lambat bangun & lambat bergerak ke tandas.

Semua orang  tahu bahawa kentut itu merupakan gas yang tak dapat dicapai oleh  mata. Atau dengan bahasa mudahnya, ia  tidak terlihat oleh mata. Yang ada ia hanya mampu dicium baunya atau terdengar bunyinya.

Lalu sebenarnya bagaimana sebenarnya rupa kentut? Kalau anda benar-benar ingin mengetahuinya, berikut adalah beberapa gambar yang dikira gambar kentut.

Foto-foto itu diambil menggunakan Kamera Thermal Image, yakni sebuah kamera yang menggunakan teknologi infra merah yang dapat mengesan hawa panas tubuh. 

Kentut busuk keluar..guna Thermal Image Camera
Add caption


Kamera ini pun mampu menangkap gambar asap kentut yang tak mampu dilakukan menggunakan kamera biasa.

Kamera Thermal Image umum dipasang di pelbaga  perbatasan  dunia, khususnya di bandar yang menghubungkan penerbangan antarabangsa.

Foto itu menampilkan foto pantat manusia dan gambar asap yang berhembus dari bagian tubuh tersebut. Foto ini diambil menggunakan kamera khusus bernama thermal image camera. 

pengesan kentut guna X ray di Airport Belanda

No comments:

Post a Comment