Adakah anda dapat mengetahui bahawa anda mempunyai sifat ikhlas atau tidak? Keikhlasan itu adalah suatu sifat yang tersirat, yang tersembunyi jauh di dalam lubuk hati anda
Walau bagaimanapun, ia mempunyai bukti penguat
dan tanda-tanda yang banyak sekali. Dalam kehidupan sang mukhlis (orang yang
ikhlas dipanggil mukhlis), dia sangat takut kepada kemasyhuran
Mereka takut kepada kemasyhuran dan menyebarnya
kemasyhuran ke atas dirinya, lebih-lebih lagi jika dia termasuk orang yang
mempunyai pangkat tertentu.
Dia perlu yakin bahawa penerimaan amal di sisi
Allah hanyalah dengan cara sembunyi-sembunyi, tidak secara terang-terangan dan
didedahkan. Sebab andaikata kemasyhuran seseorang memenuhi seluruh angkasa,
lalu ada niat tidak baik yang masuk ke dalam dirinya, maka sedikit pun manusia
tidak memerlukan kemasyhuran itu di sisi Allah.
Pada zaman moden ini, ramai orang ingin mempopularkan diri mereka supaya mereka mendapat layanan sepatutnya.
Seorang pegawai tentu marah jika orang kampong
terlupa memanggilnya “tuan”. Seorang ustaz tentu terkilan jika orang tidak
mengenalnya sebagai “ustaz”.Seorang pengarah tentu amat marah jika layanan
terhadapnya tidak seperti “ seorang pengarah”.
Maka dari itu, zuhud dalam masalah kedudukan, kemasyhuran, penampilan dan hal-hal yang serba gemerlapan lebih besar daripada zuhud dalam masalah harta, syahwat perut dan kemaluan.
Al-Imam Ibn Syihab az-Zuhri berkata: “Kami tidak
melihat zuhud dalam hal tertentu yang lebih sedikit daripada zuhud dalam
kedudukan. Engkau melihat seseorang berzuhud dalam masalah makanan, minuman dan
harta. Namun jika kami membahagi-bahagikan kedudukan, tentu mereka akan berebut
dan meminta lebih banyak lagi.”
Inilah yang membuat para ulama salaf dan
orang-orang shaleh antara mereka mengkhuatirkan dan menyangsikan hatinya dari
ujian kemasyhuran, penipuan dan kedudukan.
Oleh kerana itu, mereka memperingatkan hal ini
kepada murid-muridnya. Para pengarang buku telah meriwayatkan dalam pelbagai
gambaran tentang tingkah laku ini, seperti Abu Qasim a-Qusyairi dalam ar-Risalah,
Abu Thalib al-Makky dalam Qutul-Qulub, dan al-Ghazali di dalam al-Ihya’.
Begitu pula yang dikatakan seorang zuhud yang
terkenal, Ibrahim bin Adham, “Allah tidak membenarkan orang yang suka
kemasyhuran.”
Beliau juga berkata, “Tidak sehari pun aku berasa
gembira di dunia kecuali hanya sekali. Pada suatu malam aku berada di dalam
masjid di salah satu desa di Syam, dan ketika itu aku sedang sakit perut. Lalu
muazzin datang dan menyeret kakiku hingga keluar dari masjid.”
Beliau berasa senang kerana muazzin tersebut
tidak mengenalinya. Maka dari itu, beliau diperlakukan secara kasar, kakinya
diseret seperti seorang pesakit. Beliau meninggalkan kedudukan dan kekayaannya
kerana Allah. Sebenarnya ketika itu beliau tidak ingin keluar jika tidak sakit.
Dari paparan kisah di atas, pengalaman wali itu
sangat jauh berbeza dengan kita. Bayangkan kalau situasi-situasi berikut ini
berlaku kepada anda.
[1] Anda seorang pegawai kerajaan. Dalam urusan
di sebuah bank, tiba-tiba ada seseorang yang potong Q anda. Apa reaksi anda?
[2] Anda seorang pesara kerajaan yang dahulunya
berpangkat pengarah. Di sebuah kedai kopi, tak ada sesiapa pun yang sudi
bercakap dengan anda. Apa perasaan anda?
[3] Anda mempunyai pangkat & gelaran kehormat
yang sangat besar. Tetapi urusan pinjaman bank anda tidak diluluskan seperti
yang anda jangkakan. Bagaimana perasaan
anda?
Seorang zuhud yang terkenal, Bisyr al-Hafy
berkata, “Saya tidak mengenal orang yang suka kemasyhuran melainkan agama
menjadi sirna dan dia menjadi hina.”
Akan tetapi, jika dai (pendakwah) menjadi masyhur kerana tugas agamanya, maka itu dibolehkan. Dia bukan mencari nama tetapi kemasyhuran telah datang kepadanya.
Kalau di zaman kita ini, salah seorang mereka itu adalah Ustaz Azhar Idrus.
Selanjutnya, beliau juga berkata, “Tidak akan merasakan manisnya kehidupan akhirat orang yang suka terkenal di tengah manusia.”
Kalau di zaman kita ini, salah seorang mereka itu adalah Ustaz Azhar Idrus.
Selanjutnya, beliau juga berkata, “Tidak akan merasakan manisnya kehidupan akhirat orang yang suka terkenal di tengah manusia.”
Seseorang pernah menyertai perjalanan Ibn Muhairiz. Ketika hendak berpisah, orang itu berkata, “Berilah aku nasihat.”
Ibn Muhairiz berkata, “Jika boleh hendaklah
engkau mengenal tetapi tidak dikenal, berjalanlah sendiri dan jangan mahu
diikuti, bertanyalah dan jangan ditanya. Lakukanlah hal ini.”
Maksudnya, seseorang itu hendaklah menyembunyikan
dirinya serapat-rapatnya. Jangan sampai dia membuka status pribadinya untuk
memasyhurkan dirinya. Menghindari diri dari kemasyhuran adalah satu sifat yang
terpuji.
Ayyub as-Sakhtiyani berkata, “Seseorang tidak
berniat secara benar kerana Allah kecuali jika dia suka tidak merasakan
kedudukannya.” Maksudnya begini, jika seseorang itu sangat menjaga
kedudukannya, niatnya kadang-kadang tidak ikhlas.
Dalam kes zaman kita ini, bila orang ramai sangat memerlukannya dan tidak ada orang lain yang berkesanggupan sepertinya, maka sewajarnya dia menjalankan dakwah kepada mereka dengan menjaga niatnya.
Salim bin Handzalah menceritakan, “Ketika kami berjalan secara beramai-ramai di belakang Ubay bin Ka’ab, tiba-tiba Umar melihatnya lalu melemparkan susu ke arahnya.”
Salim bin Handzalah menceritakan, “Ketika kami berjalan secara beramai-ramai di belakang Ubay bin Ka’ab, tiba-tiba Umar melihatnya lalu melemparkan susu ke arahnya.”
Ubay bin Ka’ab lalu bertanya, “Wahai Amirul
Mu’minin, apakah yang telah engkau lakukan?”
Jawab Umar, “Sesungguhnya kejadian ini merupakan
kehinaan bagi yang mengikuti dan ujian bagi yang diikuti.”
Ini merupakan perhatian Umar bin Al-Khattab
secara psikologi terhadap fenomena yang pada permulaannya boleh menimbulkan
kesan dan pengaruh yang jauh terhadap kejiwaan orang-orang yang mengikuti dan
sekaligus orang yang diikuti.
Apa yang dibuat oleh Umar bin Al-Khattab itu
adalah suatu kaedah pendidikan supaya “sikap mencari kemasyhuran” itu tidak
bermaharajalela. Baginda Amirul Mu’minin menyekat Ubay bin Kaab daripada
tenggelam dalam kemasyhuran serta menyekat pulak orang-orang di belakangnya
dari melakukan hal itu.
Bandingkan hal itu dengan masyarakat pada zaman
kita ini. Manusia berlumba-lumba mencari pengaruh dan pengikut. Mereka ingin dikenali dan dihormati. Bila
tersingkap tabir perbuatan mereka, alangkah kotor pemandangan yang kita
pandang.
Tuhan menghendaki keikhlasan, tetapi mereka pula
mengejar kemasyhuran.
Disiapkan pada Khamis 4.10.2012 9.35 pm.
Terima kasih kerana menyokong blog ini.
No comments:
Post a Comment