Tuesday, 1 May 2012

HADIAH UNTUK HARI PEKERJA [DIABETES MELITUS]

    
                                

Sempena Hari Pekerja 1 Mei 2012, saya suka memberikan anda satu hadiah yang istimewa.

Hadiah ini mungkin berguna untuk anda, untuk ibubapa anda, adek beradek anda, kaum kerabat anda atau teman taulan anda.

Saya bukan nak beri duit RM500 seorang. Saya mana ada duit banyak. Saya cuma nak beri nasihat dan panduan.

Setiap pekerja mestilah sihat. Kalau tak sihat, tentu daya produktiviti berkurang. Asyik cuti, asyik jumpa doktor dan  sebagainya.

Jangan jadi macam saya. Saya mempunyai banyak penyakit. Darah tinggi, kencing manis (diabetes) & jantung sekaligus. Kata orang, penyakit 3 beradek. Dulu, saya ada gout, tetapi semenjak saya berpantang, dia dah tak ada. Sekarang tinggal 3 jew.

Saya tak tahu status penyakit diabetes saya. Samada Diabetes Acute ( tahap 1) atau Diabetes Melitus (Tahap 2). Sepanjang saya berjumpa doktor pakar, bacaannya sekitar (7 - 9) Hg mm. Cuma ada jarang-jarang sekali, melebihi 10 Hg mm. Itu dah tinggi tu.

Saya hanya mengharapkan saya ni pengidap Diabetes Acute. Minta-mintalah selepas ini, semboh segera. Janganlah terkena Diabetes Melitus. Besar risikonya. Banyak bahayanya.




Anda tahu tak maksud Diabetes Melitus? Penyakit Diabetes Melitus atau yang umum sebut sebagai penyakit “Kencing Manis”, atau “Penyakit Gula Darah” sekarang ini sudah menjadi penyakit “sejuta umat”. Itu menunjukkan penyakit Diebetis Melitus itu sudah menjadi penyakit global yang sangat merbahaya.
.
Mengapa demikian? Hal ini banyak disebabkan oleh cara hidup zaman moden  atau modern life sytle yang terbiasa dengan pengambilan makanan segera (biasa juga disebut Fast Food, FF) seperti KFC, Mc Donald, Pepsi-cola, Cola-cola dan sebagainya.

Ia juga berkait rapat dengan  pengambilan bahan-bahan bergoreng, rmakanan berlemak, kurang  buah-buahan dan sayur-sayuran

Disamping itu, masyarakat umumnya menganggap bahwa penyakit kencing manis hanya diakibatkan oleh terlalu banyak makan atau minum yang relatif manis.

 Mereka juga beranggapan cara mencegah dan mengobatinya cukup dengan menahan diri (diet) mengambil bahan makanan yang  manis atau mengandung banyak karbohidrat seperti nasi, burger  dan sejenisnya.

Sebenarnya doktor menamakan penyakit Diabetes Melitus ini sebagai “Mother Of Deases”  atau "Ibu Segala Penyakit”

Mengapa dinamakan demikian?. Kerana bila seseorang sudah mengidap penyakit kencing manis, berarti darahnya sudah tercemar oleh gula yang menyebar keseluruh organ tubuh penting lainnya dan merosakkan organ tersebut…

Organ apakah yang mungkin rosak.?
[1] Otak…orang akan  menderita pikun/pelupa. Mereka mungkin akan nyanyuk sebelum waktunya.  

[2] Mata…orang akan menderita rabun mata sampai buta. 

[3] Ginjal... orang akan menderita kompilasi ginjal dan harus menjalani hemodialisis

[4] Alat kelamin.. untuk pria akan menderita impoten (gagal berfungsi)

Dan banyak yang lain lagi…

Benarkah pengobatannya hanya cukup dengan diet (menahan diri) minum dan makan yang manis manis atau yang bisa berubah menjadi glukosa dalam darah?…..Sepengetahuan saya,  jawabnya adalah tidak benar!!!

Diet tersebut hanya akan menjaga penyakit agar tidak semakin parah dan menunda kerosakan organ yang rosak