Adakah
anda berminat menjadi pakar Addmath?..
Soalan ini saya tujukan kepada
sesiapa sahaja, tak kira samada anda pelajar T3 yang sedang menunggu
keputusan PMR atau anda pelajar T4 atau anda pelajar T5 yang akan
mengambil subjek ini di dalam SPM.
Saya juga menujukan
soalan ini kepada pelajar2 Matrikulasi dan pelajar2 jurusan Matematik di
Universiti. Kenapa saya berkata demikian??? Sebab perbicaraan saya kali
lebih berkait dengan metod belajar (cara) sahaja dan tidak sama sekali
berkaitan dengan contents.
Pelajar yang bercita-cita tinggi. Saya sayang kamu. |
Kepada pelajar-pelajar T4 & T5,
soalan ini tentu mendorong anda berfikir sejenak.
Bolehkah aku menjadi
pakar Addmath??? . Aku tak pandaipun. Tak pernah luluspun. Dapat 5
markah sahaja di dalam setiap kali ujian atau peperiksaan. Paling
tinggipun, aku pernah dapat 18 markah jew. Hu2.
Saya
selalu mencabar pelajar-pelajar saya, terutama di SMK Paloh atau SMK Hamzah 2.
Adakah kamu semua mahu menjadi pakar Addmath???
Semuanya mengangguk kepala macam burung belatuk. Sanggup terima apa sahaja syarat yang saya beri. Ya ke budak-budak ni???
Saya terfikir mereka ini hanya kuat
semangat sahaja, tetapi kurang daya tahan. Semangat sahaja tak cukup.
Anda juga memerlukan daya tahan yang tinggi. Ibarat nak mendaki ke
gunung everest, tak ukup dngan angan-angan sahaja. Mesti ada keazaman
yang kuat, peralatan-peralatan yang canggih, doa yang kental, kerja
berpasukan yang tinggi dan sebagainya.
Semuanya mengangguk kepala macam burung belatuk. Sanggup terima apa sahaja syarat yang saya beri. Ya ke budak-budak ni???
Sanggup buat latihan serajin ini? |
Atau sekuat ini? |
SYARAT SAYA CUMA SATU SAHAJA. ONLY ONE & ONE
Semua
mereka mengangguk kepala. Bagus budak-budak ni. Memang mereka nak jadi
pakar Addmath. Nak jadi sifu matematik yang tersohor.
Pengalaman saya sendiri, semenjak saya menguasai subjek ini semasa di Tingkatan 4 & 5, saya terus melonjak naik sebagai sifu di kalangan rakan-rakan. Bila masuk U, rakan-rakan sekursus pulak meminta saya menjadi sifu untuk mereka. Sayapun tidak kedekut. Hasilnya saya bertambah pandai, pandai & pandai.
Pengalaman saya sendiri, semenjak saya menguasai subjek ini semasa di Tingkatan 4 & 5, saya terus melonjak naik sebagai sifu di kalangan rakan-rakan. Bila masuk U, rakan-rakan sekursus pulak meminta saya menjadi sifu untuk mereka. Sayapun tidak kedekut. Hasilnya saya bertambah pandai, pandai & pandai.
SO, HOW TO BE THE SIFU OF ADDMATH???
Saya
cuma boleh beri caranya sahaja. Selebihnya anda mesti mendisiplinkan
diri anda sendiri. Saya cuba juga untuk mengaplikasikan cara ini di
kelas, tetapi hampir kesemua pelajar (almost 80%) tak sanggup
menerimanya. Berat sangat cikgu. Takut saya cikgu. Demikianlah runggutan
mereka terhadap saya. Habiss itu macam mana???
Saya
tiru kaedah ini daripada seorang guru Addmath berbangsa Cina. Dia
memberikan 100 soalan kepada semua pelajarnya untuk disiapkan di dalam
masa 3 hari. Sesiapa yang tak siap 100%, dia akan dikenakan hukuman
rotan tangan sebanyak soalan yang tak siap. Apa macam??? Mahu???
Pelajar-pelajar saya menjerit ketakutan. Berat sangat cikgu. Takut la. Sakit la. Saya memerlukan komitmem mereka yang tinggi untuk berjaya. Kalau saya setakat memaksa, hasilnya tentu tidak memuaskan sebab rata-rata mereka akan copy-paste sahaja.
Saya tidak suka kepada jenis pelajar yang copy paste. Saya mahukan yang betul-betul berdisiplin di dalam tugas mereka menyiapkan drilling (latihtubi) yang saya berikan.
Pelajar-pelajar saya menjerit ketakutan. Berat sangat cikgu. Takut la. Sakit la. Saya memerlukan komitmem mereka yang tinggi untuk berjaya. Kalau saya setakat memaksa, hasilnya tentu tidak memuaskan sebab rata-rata mereka akan copy-paste sahaja.
Saya tidak suka kepada jenis pelajar yang copy paste. Saya mahukan yang betul-betul berdisiplin di dalam tugas mereka menyiapkan drilling (latihtubi) yang saya berikan.
Anda
sebenarnya perlu berani mendisiplinkan diri anda pada setiap masa,
setiap ketika & setiap hari.
Saya selalu menceritakan cara saya belajar Matematik semasa di Tingkatan 3 & Matematik Tambahan semasa di Tingkatan 5 kepada pelajar-pelajar saya.untuk dijadikan dorongan dan panduan kepada mereka. Saya mahu mereka berjiwa kental seperti saya juga.
Saya selalu menceritakan cara saya belajar Matematik semasa di Tingkatan 3 & Matematik Tambahan semasa di Tingkatan 5 kepada pelajar-pelajar saya.untuk dijadikan dorongan dan panduan kepada mereka. Saya mahu mereka berjiwa kental seperti saya juga.
Setiap
kali balik sekolah, lebih kurang pukul 2.00 pm, saya akan mengunci diri
saya di dalam bilik dengan tidak membenarkan sesiapapun menganggu saya.
Kata orang sekarang, DON'T DISTURB ME. Saya buat latihtubi
Mamtematik/Matematik Tambahan sebanyak 10 soalan sebelum saya keluar
makan, minum dan solat.
Pada peringkat permulaan, saya terkial-kial juga. Tetapi akhirnya, ia menjadi seakan-akan sebuah rutin yang biasa bagi saya. Hasilnya, saya berjaya membuat litar pintas untuk banyak soalan yang saya belum terokai.
Bayangkan begini, 10 soalan sehari. Dalam sebulan 10 X 30 = 300 soalan. Dalam setahun, 300 X 10 = 3000 soalan. Saya guna 10 bulan sahaja setahun. Baki 2 bulan tu untuk main air musim banjir. He2. Kalau 2 tahun, dah 6000 soalan Addmath yang berjaya saya litarpintaskan. Dan kerana itu, saya rasa saya pandai disebabkan kekuatan semangat & disiplin saya yang tinggi itu. .
Pada peringkat permulaan, saya terkial-kial juga. Tetapi akhirnya, ia menjadi seakan-akan sebuah rutin yang biasa bagi saya. Hasilnya, saya berjaya membuat litar pintas untuk banyak soalan yang saya belum terokai.
Bayangkan begini, 10 soalan sehari. Dalam sebulan 10 X 30 = 300 soalan. Dalam setahun, 300 X 10 = 3000 soalan. Saya guna 10 bulan sahaja setahun. Baki 2 bulan tu untuk main air musim banjir. He2. Kalau 2 tahun, dah 6000 soalan Addmath yang berjaya saya litarpintaskan. Dan kerana itu, saya rasa saya pandai disebabkan kekuatan semangat & disiplin saya yang tinggi itu. .
Anda macam-mana?
Disiapkan 7.12.2011 9.11 am
Diterbitkan semula pada 29.8.2012 6.06 am
UNTUK
TUJUAN MEMBUAT KOMEN/RESPONS, SELECT "COMMENT AS" DI BAWAH SEBAGAI
ANONYMOUS ATAU NAME / URL. TAIP NAMA ANDA & ABAIKAN URL. TQ.
No comments:
Post a Comment