Wednesday, 15 February 2012

PENJELASAN SAINS TERHADAP ISU SEJADAH BERDIRI

Semalam saya terbaca berita di akhbar Berita Harian tentang kisah SEJADAH BERDIRI di Marang, Terengganu. Dalam Buletin Utama, TV3 pun dah keluar sebelum itu.. Gempar seluruh negara. Ada lagi rupa-rupanya kisah lucu ini.

Saya senyum sahaja. Malas nak layan kisah lucu dan membosankan seperti itu. Siapalah yang gatal dan geleyai mengubah sejadah itu seperti orang sedang duduk antara 2 sujud dalam sembahyang?. Tak ada kerja ke???

DUDUK ANTARA 2 SUJUD
Sepanjang kisah benda ini berlaku, semuanya berkeadaan seperti orang sedang duduk antara 2 sujud. Mengapa tak ada macam orang sedang rukuk? Atau sujud ke? Atau macam orang bertahiyat awal atau tahiyyat akhir ke? He2. Tak ada pulak macam tu. Barangkali payah nak gubah kot.

Orang Melaya kita mudah percaya kepada yang karut marut. Fikirlah dahulu sebelum nak percaya. Lagi pun, apa faedahnya sejadah tu berdiri (maksudnya, duduk antara 2 sujud) . Kalau setakat duduk antara 2 sujud, tak cukup lagi rukun 13 dalam solat.

Kalau pun cukup, camne agaknya sejadah tu membaca Al-Fatihah & Tahiyyat? Nak dengar juga saya. Tentu sedap suaranya.

SEBENARNYA IA MUDAH DIGUBAH
Sebenarnya, sepanjang kisah ini direkodkan sejak 2009. semuanya berkeadaan seperti orang sedang duduk antara 2 sujud. Anda tahu kenapa? Sebab ia mudah digubah oleh manusia, terutama sekali budak-budak nakal atau mereka yang ada kepentingan tertentu. .     

KISAH PERTAMA : Kisah SEJADAH BERDIRI ini mula berlaku di biik sembahyang pada waktu maghrib pada 26/3/2009, iaitu sekitar pukul 7.30 pm. Ia berlaku di kawasan Merbau Kandang, Sungai Dua selama lebih kurang 15 minit.  

KISAH KEDUA : Pada 16/ 9/2009, kisah ini telah berlaku di Kg Tok Sangkut, Repek, Pasir Mas, Kelantan. Mengikut ceritanya, Mohd Faizal, 27 Tahun yang baru ballik dari kedai runcit terkejut melihat sejadah berdiri di dalam rumahnya pada pukul 8.30 pagi. Dia kemudian memanggil ibunya, Sharifah Mohd Nor, 61 tahun untuk menyaksikannya.

KISAH KETIGA : Pada 26/9/2009, ia dilaporkan berlaku di Bukit Jelutong, Selangor. Ustaz Amin yang tinggal berdekatan dengan tempat kejadian dipanggil untuk mengesahkan. Dia cakap tak ada apa-apa. Jangan percaya kepada perkara yang bukan-bukan. Saya faham sangat maksudnya.  Anda bagaimana???

KISAH KEEMPAT :  Pada 31/10/2009, ia dilaporkan berlaku di Surau Sekolah Kebangsaan Tok Sangkut, Repek, Pasir Mas, Kelantan dan dikesan pada pukul 10.55 pagi oleh seorang pelajar Tahun 2, Nurul Huda bt Mohd Jali.. 35 buah sejadah telah didapati seperti duduk antara 2 sujud dan dalam keadaan bersaf seperti orang sedang solat berjemaah.

KISAH KELIMA : Pada 1/11/2009, sebanyak 24 buah sejadah telah didapati berdiri di Surau Maahad Ar-Rahmah Kenali, Kubang Kerian, Kelantan padajam 10.00 pagi. Kejadian ini disedari oleh 2 orang pelajar Tingkatan 2 ketika mereka masuk ke surau sekolah selepas mereka tamat Penilaian Menengah Rendah Agama.

BANYAK LAGI KISAH-KISAH LAIN
Sebenarnya  ada banyak lagi kisah-kisah lain yang seumpamanya. Anda juga boleh membuka blog ini, jkkk-kota sarangsemut.blogspot.cm untuk melihat konon-kononnya ada sejadah berdiri setinggi 5 kaki. Aduhai lucunya. Hampir semua sejadah kat Malaysia ni  hanya berukuruan (l.k) 4 kaki X 2 kaki, macam-mana ia boleh berdiri sampai 5 kaki???

Terasa lucu sebenarnya mendengar kisah-kisah ini. Lucu kerana ia tak masuk akal & di luar dari pertimbangan logik. Secara jelas,  ada 7 sebab saya membantahnya

[1] Ia kelihatan semacam dibuat secara manual untuk menunjukkan duduk antara 2 sujud sahaja. Kenapa tak ada gambaran orang rukuk atau bersujud?

PENJELASAN SAINS : Untuk menjadikan sejadah itu berdiri, ia memerlukan luas permukaan tapak yang besar (the big surface area). Itu mudah dilakukan. Kalau nak boleh macam orang rukuk atau bersujud pun boleh juga, tetapi kena guna seletop la. Itu bahaya sebab ia mudah dikesan. He2.
  .
[2] Semua kejadian tak ada saksi yang menyaksikan secara real. Boleh percaya ke kalau sekadar cerita dari mulut ke mulut???

PENJELASAN SAINS : Tak ada bukti, macam mana nak percaya. There is no evidence at all. Sorry. Kalau percaya juga benda macam tu, maknanya anda ni jenis berfikiran singkat atau tak pandai berfikir. Jenis pak turut sahaja.   

[3] Semua melibatkan sejadah. Kenapa tidak ada penglibatan alat-alat lain seperti tasbih di dalam isu ini??? Tentu seronok kalau dapat melihat buah tasbih bersujud kepada tuhan.

PENJELASAN SAINS : Kita anggap sejadah itu sebagai pembolehubah bergerakbalas (the responding variable). Tak boleh ke tukar sejadah itu dengan buah tasbih??? Saya teruja benar nak tengok tasbih itu berdiri atau rukuk atau sujud macam manusia. He2..

[4] Katakanlah, memang betul sejadah itu duduk antara 2 sujud, solatnya masih dikira tidak sah kerana tidak memenuhi rukun 13 dalam solat. Adalah agak mustahil semua sejadah berada di dalam keadaan yang sama (duduk antara 2 sujud) sepanjang kes ini ditemui.

PENJELASAN SAINS : Bestnya kalau kita boleh rakam semua kejadian itu secara real. Lagi best kalau boleh rakam sejadah itu melakukan solat cukup 13 rukun. Kita boleh simpan tape tu kat Arkib Negara sebagai khazanah berharga. Saya pun nak simpan satu kat rumah, biar anak-anak cucu boleh tengok sebagai iktibar dan pengajaran.

[5] Katakanlah, sejadah ini memang dah memenuhi rukun 13 dalam solat, cuma kita yang tak nampak, untuk apa solat ini dia lakukan???. Dia tidak dikenakan taklif (tanggungjawab) oleh tuhan.

Saya malas jawab soalan ini. Buat rugi masa jew. Anda fikir sendirilah. 

Kalaulah saya teringin nak jawab, cuba anda jawab soalan-soalan saya ni terlebih dahulu.

  • Sebelum sembahyang, sejadah tu mesti ambil wuduk terlebih dahulu, camne caranya tu?
  • Dia nak basuh anggota mana dahulu, mana tangannya, mukanya, kakinya?
  • Katakanlah dia angkat takbir, camne caranya, mana suaranya?
  • Dia berniat sebagai rukun kalbi (hati), camne caranya?
  • Bagaimana dia rukuk & seterusnya?
[6] Katakanlah, bukan sejadah yang bergerak, tetapi ia digerakkan oleh jin atau syaitan, maka anda perlu tahu bahawa jin atau syaitan itu perlu mengubah dirinya (menyamar) sebagai manusia. Maka ia mesti ada tangan dan kaki yang pejal macam kita. Maka kerana itu, mesti kesannya dapat dijejaki. Atau kelibatnya ditengok oleh seseorang.

PENJELASAN SAINS : Setakat ini pihak-pihak berkenaan tak panggil pun pihak forensik. Barangkali tak ada keperluan untuk itu. Atau kalau panggil, mesti dapat dikesan siapa pelakunya berdasarkan cap jarinya. Hatta kalau jin atau syaitan yang membuatnya, keadaan fizikal mereka semasa menjadi manusia tentu dapat dikesan.  Boleh panggil bahagian Forensik untuk mengesahkan kesan tapak kakinya atau tangannya. Tetapi depa nak datang ke??? Depa banyak lagi kerja lain yang lebih penting yang perlu diselesaikan.

[7] Tak ada satu pun kejadian yang berlaku secara spontan di depan mata. Sangat mencurigakan.

KERJA BUDAK-BUDAK NAKAL
Benarlah seperti kata Sahibus Samahah Mufti Negeri Kelantan, Datuk Muhammad Shukri bin Muhammad di dalam hal ini, umat Islam tidak harus terpengaruh dengan kejadian misteri ini....kecualilah jika ia terbang (di depan mata) atau ada orang yang menyaksikannya. Katanya, ini semua kerja budak-budak nakal.

Sains memerlukan bukti empirikal, iaitu bukti yang dapat ditunjukkan di dalam makmal. Kalau setakat cakap kosong yang disebarkan ke sana kemari, maka cakap-cakap seperti itu harus diawasi & dikenakan pertimbangan wajar. Jangan mudah percaya.

TAK BOLEH DIPERCAYAI
Mengulas hal yang sama, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak, Tuan Haji Harussani bin Haji Zakaria berkata, ia tak boleh dipercayai dan umat Islam dilarang membuat tafsiran sendiri yang boleh menyebabkan akidah terpesong. 

Sebagai penutup, saya suka memberitahu bahawa Islam adalah agama fitrah. Ia adalah agama yang sangat mejaga akal. Peliharalah akal anda dan gunakanlah dia pada tempat yang sepatutnya. Janganlah percaya pada yang benda yang bukan-bukan. Terima kasih.


DISIAPKAN PADA 15.2.2012   6.23 AM
Sesiapa yang ingin memberi kmentar pada post di atas, sila pilih status Anonymous atau name / url. Taip nama anda dan abaikan url. Tq


 

7 comments:

  1. Isu sejadah berdiri ni dulu pun sy tak berapa percaya sgt. Sy fikir maybe ada yg saja lipat sejadah tu nk tgk reaction org. Tapi baru2 berlaku kat sy. Sy biarkan sejadah terhampar mcm tu je. Sy tertidur. Sekali bgn tgk sejadah dh jadi mcm bentuk org tgh sujud. Terkejut juga. Dah lah saya tinggal seorang diri. Tak mungkin ada org lain yg buat dia jadi mcm tu. Tapi sy fikir mungkin jin yg saja nk takutkan sy. Jadi dia kacau dgn cara begitu.

    ReplyDelete
  2. ini cuma sekedar isu apa memang benar adanya ??

    ReplyDelete
  3. betul...juga baru berlaku pd saya..bila tgk lain2 website yg paparkan hal ini,ramaibtmyg tertawa...ma sha Allah..tidakkah sesuatu itu tidak mustahil dgn kuas Allah...pernah dgr kisah Rasulullah,nabi junjungn kita dhina dan ditertawakan apabila baginda menyatakan bahawa baginda adalah utusan Allah...adakah kita nk ulangi semula kisah tersebut dgn menafikan kejadian ini...berlaku pada sy selepas solat tahajjud jam 4 pagi...demi Allah,ia bukan rekaan....tiada yg mustahil dgn izin Allah...

    ReplyDelete
  4. Baru terjadi pd keluarga sy.kejadian kedua pada tahun ni.Memang betul2 berdiri.Tiada masa nk buat cerita.

    ReplyDelete
  5. Baru terjadi pd keluarga sy.kejadian kedua pada tahun ni.Memang betul2 berdiri.Tiada masa nk buat cerita.

    ReplyDelete
  6. benar,mulanya saya juga tidak ambil pusing akan sejadah berdiri ...sehingga lah berlaku dalam rumah saya sendiri. ketika itu semua org di luar rumah dan saya masuk sebentar untuk mengambil barang dan terlihat sejadah tersebut berdiri tegak sedang kan ia terbentang elok semasa ditinggalkan.

    ReplyDelete