BUNGA NAN INDAH

Tuesday 13 November 2012

RAHSIA MENGHADAPI KERTAS ADDMATH SPM (SELASA, 20.12.2012)



Saya  terkejut sakan melihat ramainya pengunjung kepada entri saya, SELAMAT DATANG WAHAI KERTAS ADDMATH (SELASA 20.12.2012). Terima kasih atas kunjungan anda. Itu sekadar sebuah cerita antara guru & murid. Tetapi ada benda penting di dalamnya, persepsi saya sebagai seorang guru.

Walau bagaimanapun, anda patut membacanya. Dan tentunya anda mengharapkan sesuatu yang lebih daripada itu. Saya faham. Saya cukup faham. Meh ikuti entri terbaru saya ini, RAHSIA MENGHADAPI KERTAS ADDMATH SPM (SELASA, 20.12.2012).
 
Saya harap anda semua dah baca 2 entri saya sebelum ini. Saya sengaja post awal (dalam Bulan Oktober 2012) supaya anda boleh bersedia awal. [1] PETUA UNTUK LULUS ADDMATH, [2] ANDA MAHU  SKOR A ADDMATH? Jangan baca sahaja. Anda kena buat tindakan susulan.

Bila saya kata “tindakan susulan”, itu bermaksud anda mesti berusaha seperti mekanik motorsikal. [1] Periksa di mana kerosakannya, [2] Periksa status kerosakannya & [3] Baiki sampai Berjaya.

Addmath tidak dapat dicapai dengan mudah kecuali jika anda bijak & sanggup berusaha ke paras maksima. Dunia Addmath bukan dunia khayalan. Anda mesti berusaha sekuat tenaga untuk mencapainya

Addmath juga bukan sesuatu yang menakutkan. Saya selalu memberi misal begini kepada pelajar-pelajar saya. Anggap sahaja Addmath itu seperti seekor biawak. Kalau anda berani menentang matanya, memegangnya & melihat tubuhnya dari A hingga Z, nescaya biawak itu gampang sahaja bagi anda.

 
Tetapi kalau anda takut menentang matanya, terkencing melihat tubuhnya, terberak melihat lidahnya yang panjang, nescaya sampai bila-bila pun anda akan mendapati biawak itu menakutkan.  .

Jom sekarang kita kembali kepada tindakan susulan yang perlu anda buat.

BERIKUT ADALAH TINDAKAN SUSULAN YANG PERLU ANDA BUAT

[1] UNTUK KERTAS 1 : Buat kelompok masing-masing
Kelompok 1 : Fungsi (biasanya 3 soalan)
Kelompok 2 : Persamaan Kuadratik & Fungsi Kuadratik (3 soalan)
Kelompok 3 : Indeks & log (3 soalan)
Kelompok 4 : janjang (3 soalan)
Kelompok 5 : Hukum Linear (2 soalan)
Kelompok 6 : Vektor (3 soalan)
Kelompok 7 : Sukatan membulat (1 soalan)
Kelompok 8 : Pembezaan & pengamiran (4 soalan) 
Kelompok 9 : Statistik, Kebarangkalian & Taburan (3 soalan)

Saya tahu ada pelajar lemah pada kelompok-kelompok tertentu. Contohnya, Kelompok 2, 3, 5, 8 dan 9. Apa yang mesti anda buat? Meh, kita pergi kepada langkah 2

[2] Anda semak K1 pada soalan-soalan past year (2006 – 2008). Kemudian semak soalan-soalan Trial dari MRSM, SBP, Kelantan, Pahang & beberapa negeri lain. Ada persamaan / perbezaan pada kelompok-kelompok berkenaan dari kedua-dua sumber soalan itu?

[3] Kalau ada persamaan, anda teruskan menjawab KESEMUANYA sehingga anda benar-benar mahir.

[4] Kalau ada perbezaan, anda  salin semula semua soalan yang BERBEZA itu supaya anda tidak terlepas pandang mengenai perubahan bentok yang berlaku.

Soalan-soalan SPM sentiasa berubah setiap tahun. So, anda kena tengok soalan  past year (2006 – 2008). Anda juga kena tengok soalan K1 Trial dari MRSM, SBP, Kelantan, Pahang, Johor dsb. Kenalpasti sebarang perbezaan yang wujud.

[5] Supaya anda lebih mahir & cekap, buat 4 soalan klon untuk setiap soalan yang anda jumpa. Anda tahu apa maksud soalan klon? Anda tukar anu pada soalan asal, kemudian cuba jawab. Buat sehingga 4 soalan tambahan.

[6] Untuk lebih menjamin tahap kefahaman anda, elok anda ulangi langkah (1 – 5) di atas untuk kelompok-kelompok yang lain. Pastikan anda mahir untuk semua 9 kelompok yang saya syorkan. Selamat mencuba, selamat berusaha, selamat Berjaya.

PALING PENTING, anda mesti menguasai kelompok 2, 5, 6, 8 & 9 untuk memastikan anda mendapat markah yang LEBIH LUMAYAN. Ramai pelajar selalu terlepas tajuk ini. Ada pelbagai sebab. Boleh jadi mereka tak cakna, malas berusaha & sebagainya.

Sekarang mari kita tengok Kertas 2. Tindakan susulannya adalah seperti berikut.

[1] UNTUK KERTAS 2 : Ada 6 soalan berikut yang selalu menganggu pelajar. [1] Graf dalam Trigo/Penyempurnaan Kuasa 2/Indeks dan log (A), [2] Janjang (A), [3] Sukatan membulat (A), [4] Hukum linear (B), [5]  Vektor (B) & [6] Pembezaan & Pengamiran (B) 

Maknanya ada 3 soalan payah dari Bahagian A & 3 soalan payah dari Bahagian B. Bahagian C bergantung kepada guru anda. Dia tentu pilih tajuk yang mudah untuk anda.

[2] Saya mengesyorkan supaya pelajar melihat semua soalan K2 yang datang dari MRSM, SBP, Kelantan, Pahang, Johor & dsb. Kalau tak ada, cari sampai jumpa. Kalau tak jumpa juga, cari dalam Internet. Hendak 1000 daya, tak hendak 1000 dalih.

[3] Jawab kesemua soalan yang saya senaraikan di atas. Kesemuanya ada 9 tajuk. Kalau anda mempunyai 4 sumber soalan Trial (katakan MRSM, SBP, Kelantan & Johor), bermakna anda dah jawab 36 soalan. Dah banyak tu.

[4] Anda mesti menjawab ikut format/skema SPM. Camna nak tahu? Saya syorkan anda tengok contoh jawapan dalam Buku Addmath Past Year Questions. Bandingkan dengan jawapan anda. Tengok kriteria-kriteria berikut ;

  • Cara perletakan jawapan
  • Penggunaan rumus yang sesuai
  • Bilangan titik perpuluhan
  • Unit yang digunakan    

[5] Untuk lebih mahir dan cekap, jangan lupa buat 3 soalan klon. Jangan anda tumpu kepada tajuk-tajuk di atas sahaja. Kalau ada tajuk-tajuk lain yang anda masih lemah, ulangilah langkah yang sama. Selamat mencuba, selamat berusaha, selamat Berjaya.

Dunia Addmath adalah dunia latihtubi. You have to be aggressive in ur drilling. Buat, buat & buat. Jangan peduli kepada letih & lapar. Kalau anda masih bernafsu besar nak rehat, tidor & makan, tentu ada sesuatu yang tak betul dengan Addmath anda.  

Tadi saya buat bengkel untuk pelajar-pelajar saya. Hampir semua soalan yang dibincangkan dalam K2 (kami guna soalan-soalan Trial di atas), saya tengok mempunyai bentok baru yang sangat mengelirukan. Terutama sekali soalan janjang, statistic & Hukum Linear.

So, jangan lupa tengok Kertas Trial dari MRSM, SBP, Kelantan, Pahang, Johor & lainnya. Kalau anda rajin menyemak & mentelaah soalan-soalan yang saya syorkan, insyaallah ia dapat membantu anda sedikit sebanyak.   

  

No comments:

Post a Comment