BUNGA NAN INDAH

Sunday 11 November 2012

SELAMAT DATANG WAHAI KERTAS ADDMATH (SELASA, 20.11.2012)



Budak-budak SPM sudah mula menghadapi kertas pertama mereka pada Isnin, 5.11.2012. Biasalah, BM kertas 1.  Saya teringat pengalaman SPM saya pada tahun 1979. Semasa saya menjawab BM Kertas1, saya menulis cerita berkenaan pengalaman (kalau tak silap saya, pengalaman di Pasar Malam). Saya sengaja perbesarkan tulisan saya supaya mudah dibaca.

Saya sengaja berbuat begitu sebab guru BM saya selalu menasihati kami supaya menjaga mood pemeriksa. Tulisan mesti besar dan cantik. Jangan kecil sangat, jangan huduh sangat. Pemeriksa kertas ada mood masing-masing.
Bila saya dah jadi guru, baru saya faham erti mood yang dimaksudkan. Guru itu manusia biasa,  yang ada perasaan seperti manusia lazimnya. Dia suka kalau pelajarnya menghormati pribadinya, menghormati ilmunya, mendengar nasihatnya. Dia suka kalau buku nota pelajarnya kemas, tersusun, cantik, warna-warni & sebagainya. Dia juga suka kalau tulisan pelajarnya besar, cantik  dan boleh dibaca.     

Sepanjang saya mengajar Addmath, saya selalu beri arahan mudah kepada pelajar saya. [1] Mesti guna buku log bersaiz besar, [2] Buat garisan lurus sebagai pembahagi dua muka surat & [3] kalau terdapat kesilapan, potong menggunakan satu garisan lurus dan tulis BATAL di atasnya. Tujuan saya berbuat begitu ialah supaya buku nota/latihan pelajar nampak kemas, lawa & sistematik.

Dunia Addmath adalah dunia latihtubi (drilling). Saya selalu memberitahu pelajar saya begitu. Kalau hang malas belajar Addmath, lebih baik hang berhenti sekolah dan pi menoreh tolong mak bapak hang.


Kalau hang pi menoreh, hang pun dapat pahala. Duit pun hang dapat sebab mak bapak tentu bagi punya. Kalau hang belajar Addmath tetapi secara sambil lewa, main-main, hang pun dapat dosa. Pasal apa? Pasal hang melukakan hati cikgu hang.

Secara terus-terang, saya memang tak suka kepada pelajar yang malas, pondan, koyo, lemah jiwa & mudah cair. Pelajar yang macam tu elok tak payah ambil Addmath. Ambil Pendidikan Seni Visual (PSV) lagi bagus. Belajar melukis potret, abstraks atau pemandangan. Kalau tak ada kerja nanti, boleh melukis kat Pasar Budaya, KL.

Untuk tahun 2012, saya mengajar Kelas B. Faham-faham sahajalah mentality pelajar dalam kelas tu. Ada yang nak belajar dan ada juga yang nak main-main. Bercampur-baur.  Dalam Trial baru-baru ini, 22 orang lulus Addmath dan 9 gagal . Daripada jumlah yang gagal, 4 daripadanya sangat kritikal. Baki 5 orang lagi, insyaallah lulus. Yang 4 orang kritikal itu, kalau mengikut istilah perubatan, kena masuk ICU. Bernafas pun kena pakai oksigen. Aduhai.

Tetapi saya tak pernah putus asa. Sebelum ini pun, saya pernah jumpa pelajar-pelajar yang lebih teruk daripada mereka. Pendek kata, setiap tahun, akan terjumpalah pelajar-pelajar yang seperti itu. Tetapi perbezaannya ada. Kalau kelas cemerlang, tak ketara sangat. Tetapi kalau kelas terbelakang, faham-faham sajalah.

Yang jadi masalah pada saya ialah kekuatan jiwa pelajar-pelajar zaman sekarang agak lemah dibandingkan dengan zaman saya. Kalau sebut pasal malas, pelajar zaman sekarang 10X ganda lebih malas. Kami dahulu malas juga, tetapi semua kerja rumah beres. Latihan dalam Buku Teks semua licin. Cikgu tak payah suruh, kami buat sendiri jew.

malas giler...
Pondan? Lawan kepada pondan ialah jantan. Bagi saya, pelajar yang ambil Addmath adalah jantan sejati. Kalau yang perempuan, saya anggap dia mempunyai jiwa kejantanan seperti lelaki.  Saya maksudkan mereka jantan kerana mereka tidak takut kepada soalan. Dalam bahasa motivasi, mereka tidak kalah kepada cabaran. Sepayah manapun soalan tersebut, mereka tetap berusaha menyelesaikannya.

Apa yang saya tengok sekarang agak merimaskan saya. Pelajar lelaki, pantang tengok soalan payah sikit, mula nak tidur. Tergaru-garu kepala macam ada kutu atas kepala. Lelaki yang macam tu memang memalukan saya.

Saya juga tak suka kepada pelajar yang koyo (lembik). Bila saya suruh dia tampil ke depan memberi jawapan, dia tersenggih-senggih sahaja. Terhegeh-hegeh. Langsung tak boleh buat. Apa yang ada dalam kepalanya, entahlah. Saya sendiri pun tak tahu. Pelajar yang macam ini, bukan lemah otak, tetapi lemah akal. Dia ada sebab lain yang tersembunyi.

Pelajar koyo..lembik
Apa beza antara pondan dan lewah jiwa? Pondan bermaksud takut menyelesaikan soalan Addmath yang panjang. Lemah jiwa pula bermaksud tak boleh memimpin kumpulan. Bila saya membentuk kumpulan untuk bengkel saya, saya biasa memilih pelajar lelaki yang lemah sebagai ketua.

Kemudian saya panggil ketua-ketua ini untuk melihat cara penyelesaian yang sepatutnya. Penerangan saya itu hanya setakat 70% sahaja. Baki 30%  dia mesti selesaikan sendiri & kemudian menunjukajar ahli-ahli kumpulannya. Ada yang berjaya dengan cara ini. Tetapi ada juga yang gagal melaksanakan tugasnya. Fuh.

Adegan mudah cair
Ada juga pelajar saya yang mudah cair. Maksudnya suka bercinta walaupun SPM dah dekat di depan mata. Saya kira pelajar macam ini bodoh. Sebab apa saya kata bodoh? Sebab mereka gagal membezakan dua perkara yang berbeza kepentingannya dalam hidup mereka.  Bila berlaku krisis cinta, mulalah lembik macam ayam berak kapur. Sekolah tak datang. Kalau pun datang, tak focus dalam P & P. Betul-betul macam ayam berak kapur.

Walau bagaimana pun, tadi saya buat bengkel Addmath untuk pelajar-pelajar saya. Selama 4 jam, mulai 8.00 am – 12.00 pm. Esok pun ada. Lusa pun ada. Kami kupas semua soalan Kertas 1 & 2 yang terpilih. Itulah sahaja cara untuk saya menolong mereka. Mudah-mudahan mereka akan lulus Addmath dan mendapat tempat yang baik di U kelak.

Percayalah, semua guru tetap sayangkan pelajarnya. Saya pun sama. Walau pun saya pernah marah, berleter, sekeh, hukum dan sebagainya terhadap pelajar saya, saya anggap itu semua keperluan terdesak untuk membetulkan mereka. Selamat berjuang wahai anak-anakku di SMK Hamzah 2. Selamat berjuang juga untuk anak-anakku di SMK Paloh, Gua Musang. Selamat berjuang juga untuk anak-anakku di seluruh Malaysia. Selamat menjawab Kertas Addmath pada Selasa, 20.11.2012.

Saya baru sahaja balik dari Stesen Bas Machang. Tadinya, dua orang bekas pelajar saya, Hasyemah Malik (IPG Bangi) & Nik Shahida Badriah (IPG Perlis) datang menziarahi saya. Mereka bekas pelajar SMK Paloh & mengambil SPM 2008. Masa itu, sayalah guru Addmath mereka. Kalau anda ingin mencontohi kekuatan jiwa, kekentalan semangat, kemantapan usaha dan sebagainya, maka contohilah mereka. Mereka benar-benar boleh dicontohi.

Disiapkan pada 11.11.2012     5.28 pm

No comments:

Post a Comment