Monday, 30 January 2012

13 ALASAN WANITA TOLEHAH

Seorang hamba Allah pernah bertanya kepada saya satu soalan yang menarik. Adakah anda mengkagumi kecantikan seorang wanita??? Saya terdiam sebentar. Tetapi dengan ikhlas saya menjawab, ya.

Selanjutnya dia bertanya lagi. Pada waktu mana, ketika mana, saat mana, anda merasakan dia sangat cantik??? Saya terdiam agak lama. Dia memberikan saya beberapa clue supaya saya terjumpa jawapan saya di dalamnya.

Pada ketika dia sedang bersarapan pagi ke? Atau pada ketika dia sedang meneguk air? Atau pada ketika dia sedang bercakap? Atau pada ketika dia sedang ketawa menampakkan barisan giginya yang cantik? 

Atau pada ketika dia sedang tersenyum manis pada awak ke? Atau ketika dia sedang berjalan? Atau ketika dia sedang berada di tepi pantai sambil rambutnya melambai-lambai dielus sang bayu? Atau bagaimana?

Saya mengeleng-geleng kepala. Saya menidakkan semuanya. Semuanya salah pada saya. Bagi saya, wanita akan kelihatan amat cantik, lawa, indah, menawan & jelita  pada saat dia......

Saya tak sanggup untuk meneruskan kata-kata saya. Seakan-akan terkatup mulut saya. Takut anda mengata saya yang bukan-bukan. Tetapi saya tidak mahu hipokrit. Saya hanya mengatakan yang benar menurut pandangan & citarasa saya.

Saya pernah menanyakan soalan yang sama kepada pelajar-pelajar T5 saya. Pelbagai jawapan mereka berikan. Kemudian mereka meminta jawapan saya. Bila saya menyatakan jawapan saya, mereka terpinga-pingga. Setengahnya mengaru-garu kepala. Setengahnya pula menepuk-nepuk dahi. Setengahnya pula terdiam macam kena karan elektrik.  

He2. Saya tahu mereka memang terkejut mendengar jawapan saya. Takkanlah seorang guru, seorang pro, seorang kakitangan kerajaan boleh memberi jawapan seganjil & sepelik ini. Bagi saya, ia tidak ganjil & pelik. Ia sebuah jawapan yang indah. Ia juga sebuah jawapan yang konstruktif. Saya rasa, semua orang islam akan menyukainya, lebih-lebih lagi yang beriman..