BUNGA NAN INDAH

Tuesday 6 December 2011

KESALAHAN ANDA DALAM ADDMATH (1)



Samada anda pelajar pintar atau tidak, anda biasa melakukan kesalahan-kesalahan tertentu semasa menjawab soalan. Samada anda sedar atau tidak, anda patut peka mengenainya dan patut pula membuat persediaan mengelaknya. Ada 10 kesalahan utama seperti berikut

[1] Cuai semasa menggunakan tanda positif atau negatif. Elok menyemak semula kerja anda (gunakan kaedah SSS - Sistem Semakan Semula) jika anda waswas dengan jawapan anda. Ada 2 cara dalam SSS. [1] Semak langkah demi langkah [2] Membina semula jawapan sehingga jawapan kedua sama dengan jawapan pertama. Lihat contoh berikut.

Q1. Given that 2x2 + 2p = 3x - p + 1. Find p if the curve meet the straight line at one point only.

Kesalahan pelajar yang cuai terletak pada sikap mereka bila KIRI - KANAN = 0
Sepatutnya mereka menulis 2x2 + 2p - 3x + p - 1 = 0 (menukar semua tanda sebelah kanan)
2x2 - 3x + 3p- 1 = 0
so a =2, b = -3, c = 3p - 1
Guna b2 = 4ac dan selesaikan sehingga dapat nilai p.= 17 / 24.. 


[2] Tidak faham atau peka dengan makna answer (jawapan) atau answers (jawapan-jawapan).Kebanyakan jawapan di dalam Addmath adalah jawapan berangka (maksudnya x = 0,0.5, 1, 11/12, 2, 3.55, 4/13....) dan bukan berbentok algebra. Ada juga beberapa soalan yang mengkehendaki jawapan berbentok algebra tetapi peratusnya sangat kecil, sekitar 10%. Kaedah mengecam jawapan berangka atau algebra adalah seperti berikut.

JENIS 1 : kalau anu yang digunakan 1 atau 2 jenis, maka jawapannya MESTI berangka
Lihat Q1 di atas, anu ada 2 jenis iaitu x dan p, maka jawapannya berangka , iaitu 17/24

JENIS 2 :kalau  anu yang digunakan melebihi 2, jawapannya adalah berbentok algebra
Q2. Given that x+y, x, z are the three first terms in Arimethic Progrresion (AP). Find x in terms of y and z.

Ada 3 anu di dalamnya iaitu x, y ,z
Cuba kita selesaikan. AP : T2 - T1 = T3 - T2
x - (x+y) = z - x
x - x -y = z - x
-y = z - x
so, x = y + z (jawapannya berbentok algebra).



[3].Kurang mengetahui tentang kecerunan positif  (/) atau negatif (\) sehingga jawapan menjadi salah. Kesilapan meletak tanda positif atau negatif pada kecerunan seperti yang banyak berlaku di dalam tajuk Linnear Law mengakibatkan kerugian markah yang banyak.





[4] Anda tidak bijak menggunakan hukum log. Ramai pelajar menggunakan hukum ini sehala sahaja. Sebenarnya ia mesti digunakan secara 2 hala.  Contohnya. log 3 (xy) = log 3 x + log  3 y..  Pelajar mesti tahu menggunakan kiri ke kanan atau sebaliknya di dalam kes2 tertentu.

JENIS 1 (KIRI KE KANAN)
Q1. Solve the following    log 2 (xyz) = log 2 x + log 2 y + log 2 z  (biasa digunakan)

JENIS 2 (KANAN KE KIRI)
Q2. Solve the following : log 2 p - log 2 q + log 2 r = log 2 (pr/q).(jarang difahami)

Pelajar terbiasa dengan kaedah jenis 1 sehingga mereka menjadi amat mahir dengannya. Akan tetapi bila terjumpa soalan jenis 2, mereka mula kelam kabut & tunggang-langgang. Ini biasa terjadi kepada pelajar2 saya dan tentunya terjadi juga kepada pelajar-pelajar lain. 


[5] Pembezaan dan pengamiran adalah 2 tajuk yang saling bergantungan. Kalau anda boleh menguasai salah satunya, bermakna anda juga boleh menguasai yang satu lagi. Kedah terbaik ialah membuat litar pintas bagi mereka. Guna kaedah 1212 (1 soalan pembezaan & 2 soalan pengamiran secara berselang-seli) bagi setiap latih tubi anda. Jangan sekali-kali tinggalkan soalan ini dan membiarkan diri anda mendapat kosong markah.

bersambung....

UNTUK TUJUAN KOMEN, SILA SELECT "COMMENT AS" DI BAWAH SEBAGAI ANONYMOUS ATAU NAME / URL. TULIS NAMA ANDA & ABAIKAN URL. TQ

No comments:

Post a Comment