BUNGA NAN INDAH

Wednesday 21 December 2011

RESIPI KEJAYAAN DALAM ADDMATH (2)

Barangkali inilah resipi yang paling utama dan terpenting di dalam usaha seseorang pelajar untuk mencapai kejayaan di dalam subjek Addmath.

Kalau anda boleh lakukan ini, memang benar anda berjiwa kuat, berani & sanggup menghadapi sebarang risiko untuk mendapat A+ di dalam subjek ini.

Apa dia???

JANGAN TANGGUHKAN KETIDAKFAHAMAN ANDA SEBELUM TENGGELAM MATAHARI PADA HARI TERSEBUT. Inilah kata-kata motivasi saya pada hampir semua bekas pelajar saya sebelum ini.

Mereka terpingga-pingga. Ada yang faham. Ada juga yang tak faham. Maka saya terpaksa menjelaskan kata-kata saya itu dengan penerangan berikut.

Katakan bila cikgu mengajar kamu, kamu kurang jelas atau kurang faham, segeralah mengangkat tangan meminta penerangan semula. Kalau tak faham juga, pergilah berjumpa cikgu pada hari itu juga. Minta dia terangkan semula pada kepada kamu secara peribadi.

Kalau kebetulan kamu tak jumpa cikgu, carilah rakan-rakan kamu yang pandai. Minta tolong dia ajarkan kamu sehingga kamu faham. Selesaikan semua masalah ketidakfahaman kamu pada HARI ITU JUGA.

Jangan biarkan ketidakfahaman kamu itu terbawa-bawa sehingga ke hari besok. Kalau kamu suka bertangguh-tangguh, maka sikap kamu itu akan menyebabkan kamu bertambah-tambah tak faham. Dengan kata lain, kamu menjadi semakin bodoh.

Kamu seolah-olah memikul biawak hidup di atas bahu kamu. Biawak itu semakin lama semakin besar, sedangkan kamu semakin lama semakin tak terdaya untuk memikulnya.

[PENGALAMAN 1]. Masa saya di T4 dahulu, saya memang pemalu. Saya malu  nak mendekati guru dan bertanya kepadanya. Padahal Cikgu Wahid tu baik sangat. Mungkin kerana saya terlalu hormatkan dia. Tetapi saya suka mendekati rakan-rakan saya yang pandai untuk mendapatkan pertolongan mereka kalau saya tidak faham.  Konsep saya mudah. Saya mesti faham apa yang saya pelajari dengan apa cara sekalipun, by hook or by crook. Alhamdulillah, pendekatan saya itu sangat berbaloi. Menakjubkan.

[PENGALAMAN 2] Pengalaman saya belajar di T6, SIC pada tahun 1981. Bila cikgu (masa itu Cikgu Tan) buat kelas tambahan (jarang-jarang sekali masa tu). pelajar-pelajar berbangsa Cina sangat tekun belajar dan segera meluru ke meja guru untuk bertanya bila habis sahaja kelas tambahan. Mana-mana soalan yang mereka tak faham atau tersangkut, segera mereka selesaikan di situ. Demikianlah hebatnya pelajar-pelajar Cina.

Pelajar-pelajar Melayu pulak hanya selamba sahaja. Kata mereka, "hero (mereka menganggap diri mereka hero) tak lorat, tak ga'duh (maksudnya, tak tergesa-gesa) ". Belajar last minutepun, boleh skor. Akibatnya, pelajar-pelajar Cina lulus dengan cemerlang, manakala pelajar-pelajar Melayu hanya lulus cukup-cukup makan je. 

Masa sekarang keadaan pelajar-pelajar Melayu semakin kronik di dalam Addmath. Hanya 50% yang memanfaatkan kehadiran guru bersama mereka. Yang bakinya, hidup segan, mati tak mahu. Tetapi pelajar-pelajar Cina sentiasa mengambil peluang untuk berjaya. Semasa saya mengajar di SMK Lurah Bilut, Bentong, Pahang, pelajar-pealjar Cina sentiasa menyerbu saya untuk bertanyakan soalan. Mereka sangat dinamik tentang itu.  

[PENGALAMAN 3]. Dulu ramai orang kecoh tentang kejayaan Amalina dari Johor yang dapat 19A dalam SPM. Ramai yang teruja nak tahu bagaimana dia belajar. Sayapun. Bila saya mendengar atau mengetahui cara dia belajar, saya membuat 3 kesimpulan berikut.

[1]. Dia bersungguh-sungguh belajar dan tidak bosan berada lama di mejanya. Dia memang kuat study.

[KUNCI KEJAYAANNYA: [1] DIA MENCINTAI ILMU,  [2] BERSUNGGUH-SUNGGUH BELAJAR / BANYAK BUAT LATIHTUBI].

[2]. Dia boleh menguasai semua subjek kecuali Prinsip Akaun. Maka kerana itu, dia berusaha menyelesaikan masalah ketidakfahamannya tentang subjek Prinsip Akaun itu dengan cara menghadiri tuisyen.

[KUNCI KEJAYAANNYA :  [3] DIA SEGERA MENYELESAIKAN KETIDAKFAHAMANNYA]
   
[3]. Kalau dia tidak faham apa yang dia baca / pelajari dari subjek-subjek lain selain Prinsip Akaun, dia segera mencari guru yang boleh membimbing dia

[KUNCI KEJAYAANNYA : [3] DIA SEGERA MENYELESAIKAN KETIDAKFAHAMANNYA]

Sebagaimana saya senaraikan di atas, hanya ada 3 perkara sahaja yang Amalina lakukan untuk mencapai kejayaan cemerlang di dalam SPMnya. Anda baca sekali lagi. Anda hayati. Anda amalkan. Insyaallah, anda akan berjaya. Anda boleh rujuk maklumat ini di www.scribid.com/doc/13745224/teknik-belajar


No comments:

Post a Comment